Hei og hå! Lite aktivitet her inn.. Så jeg hiver meg på diskusjonen. Er absolutt ingen ekspert, null peiling på "melkesyre" og trening. Har også kjørt svært lite på alpint de siste årene, men til gjengjeld fått mange timer på fjellski denne vinteren og de siste 4-5 årene. Men kjørt mye telemark og alpint fra liten gutt til jeg var 25-30 ish, så har litt peiling på problemstillingen din :-) 1. Alltid hatt melkesyre i starten av sesongen, spesielt på blåisen og "kunstsnø helvete", bruk av muskler som har ligget 6 mnd i dvale og null trening i forkant. Melkesyren gir seg alltid etter 3-4 dager med intens skikjøring og når man fikk "skifølelsen" i beina. 2. Intens melkesyre når man har kjøpt nytt utsyr som ikke er ferdig tunet.

Jeg tenker at problemstillingen med melkesyre er at du overkompensere en eller annen plass som forplanter seg, ergo null "skifølelse". Ville sjekket støvlene, sitter den godt nok, for stiv flex? Støvlene må ikke være for store, slik at du "svømmer" i de. Tjukke sokker for å kompensere har liten effekt. Men de må heller ikke være for trange og gjøre vondt. En god såle slik at fotbladet sitter godt og behagelig er alfa og omega!! Disse tingen kan være at du overkompensere og gjør at du får melkesyre. Den andre tingen jeg ville sjekket er plassering av bindingen. Dette har veldig mye å si for "skifølelsen" feil plassering av bindingen kan påvirke kjøring og egenskapene til skiene dine. Nye ski har rocker og camber, samt kjørestil som må tas hensyn til ved plassering av binding. Folk kan ha forskjellig plassering av binding på samme ski. Flytting av binding 0,5 til 1,5 cm fram eller bak kan ha mye å si.