Urban
Jeg skulle på forretningsreise. Ikke hvor som helst skulle jeg, men til Ålesund. Denne muligheten måtte gripes. Jeg har lest alt for mye om Sunnmørsalpene å la det være. Med spisse tinder like ved, Stryn sommerskisenter i fullfart og sjef som var lett overtalt å gi meg 1 dag ferie på kort varsel, var beslutning tatt lynraskt. Det kommer til å bli en trivelig langhelg. Datamaskin og skibukser, diverse kabler, turklær, arbeidsklær, penklær… alt var pakket sammen i en 19,5kg tung merkelig blanding av alt som kunne trengs. Akkurat tung nok å sjekke den inn.
Og så forlot jeg hovedstaden fredag etter lunsj og flydde til Sunnmøre. Jeg leide bil og var klar til turen. 2 dagsturer til Instagram inspirerte topper og sommerskikjøring i tillegg var på agenda. Tredagerseventyr uten datamaskin. Jeg kunne allerede da lukte fresk luft og se hytta som står pittoresk rett ved Hjørundfjorden. Og så kom en uskyldig tanke. Kjapp google maps sjekk og det tar kun 30 minutter ekstra med kjøring å stikke innom Devold fabrikken. Altså shopping først, eventyr etterpå. Med en ny ull t-skjorte i pose og flerkorn rundstykke med avokado i andre hånd var jeg igjen på veg til fjells. Endelig slutt med byliv. Men ikke fullstendig, jeg måtte handle mat først. Selv om enkelt friluftslivliv trenger mat. Så jeg stoppet i en matbutikk i Ørsta og uten å tenke alt for mye på det, la jeg i vogn alt som jeg hadde lyst på, inkludert mange matvarer som jeg har aldri prøvd før, men det kunne vært et fint tidspunkt å smake. Og når det kom til å betale og jeg så på hva jeg har kjøpt, slå det meg. Jeg er urban. Ikke bare det, jeg er Urban med stor U. Nå står jeg kledd i fjellstøvler og turbukser fra et kjent varemerke og merkelig nok i pique skjorte (fordi jeg er på forretningsreise tross alt) og betaler for veganske pølser, alkoholfri øl, både ris og mandel melk, granola (uten ekstra sukker selvfølgelig) og 3 pakker med riskaker. Jeg slo min personlig rekord av hvor kjapt klarte jeg å pakke alt og dro av gårde så fort som mulig. Men nå er det eventyr som gjelder: fjellturer, ski og bading i fjorden. Slutt med komfort, slutt med urbane vaner. Jeg ankommer hytta ikke lenge etterpå klar til alt dette og så fort jeg får tak i nøkkel, får jeg vite at hytta fikk en liten oppgradering i det siste. WiFi