Begynnelse
Jeg er innvandrer. Men ikke av Schrödinger type, en som er for lat å jobbe og samtidig stjeler arbeidsplasser. Jeg har kommet å stjele deres studieplasser. Men bare delvis, fordi jeg var invitert som en del av student utveksling. Det var et opplevelsesrikt år som dannet grunnlag for hvem jeg er i dag. Anbefaler slike opplegg på det sterkeste. Men tilbake til temaet. På datiden var jeg en inne mann. Lesing, dataspill, og andre innendørsaktiviteter. Jeg har kjørt litt ski som unggutt, men det ble slutt med det etter vi oppdaget sydenturer. Friluftsliv var ikke et ord som fantes i ordboka mi.
En dag i idrettshallen ble jeg kjent med en hyggelig fyr. Vi trente sammen og drakk øl etter økter. En mørk januar dag spurte han om jeg har lyst til å dra på tur. ‘Ja’ svarte jeg selv om jeg hadde ingen peiling hva det innebærer. ‘Skaff deg langrenn ski’ sa han ‘Vi drar om 3 uker’. Planen var enkel. Vi skulle ta buss og bli hentet av hans venner et eller annet sted. Litt kjøring til, litt på ski og så helg i hytte - en gammel koie uten strøm og vann og dekning. Helt perfekt for velantineshelg med ukjente. Men first things first. Jeg visste ingenting om skisporten. Jeg kjente kanskje hvem Marit Bjørgen er, men ellers niks. Uten å tenke så mye på dette, fant jeg en annonse på FB med ord ski i tittel. Vi avtalte at jeg skulle hente hele skipakka en annen mørk januardag. Da jeg ankom, fikk jeg vite at noen som lignet på meg hadde kommet tidligere og skiene er solgt. For en nedtur. Men selgeren var så stresset med feilen at de lovet å skaffe meg alt. Og det gjorde de. Etter en purring. Og en til. Selv om det var allerede begynnelsen av februar, var juletid ikke over. Både sko, ski og staver hadde riktig størrelse. Skiene var smørefri, så det var en fordel også. Litt shopping i Fretex (jeg var fornuftig nok å kjøpe skibukser i stedet for å dra i jeans) og litt låning fra bekjente av bekjente og jeg var utstyrt til turen. Sånn i tilfelle tok jeg en treningstur i marka. Ila. 1t tilbakelagte jeg 1,1km, falt med jevne mellomrom av 200-300m og følte meg som topputøver. Så eneste som gjensto var å dra av gårde.