Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Toppturstøvler, hva velger jeg?
#185390 20/04/2021 5:18 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Hei, kjøpte for 4 år siden Atomic Hawx Ultra XTD 130 i str 26/26.5 siden den skulle være bra. Etter helgas topptur begynte jeg å se meg om etter nye sko.

- Om meg: 174cm, 70kg, 4 år erfaring/intermediate.
- Fot: 25cm lang og 107mm bred.
- Ski: Bytter nå fra "Vølkl vta 98, 177cm" til "Vølkl Blaze 94, 172cm" da jeg føler 177cm er litt langt for meg.
- Binding: Marker Alpinist 12

Hva vet jeg:
- Dynafit tlt8 og Scarpa F1 har sålelengde 273mm og 289mm. Atomicen har 301mm på såla og veier 300 gram mer per sko.

- Dynafit tlt8 i 25.5 passer godt til foten min. Ikke så gode kjøreegenskaper, men lett.

- Atomic 26.5 er for lang og smal. Kan legge inn en såle slik at den blir str 26 og varmetilpasse skallet etter foten min opp til 6mm bredere (98mm-104mm).

Hva lurer jeg på:
- Jeg har allerede Atomic Hawx Ultra XTD 130, men er redd for at de fortsatt blir litt lang i str 26. Kan skiene bli urolig/ustabile/wobblete sideveis? Følte iallefall dette i 26.5. Er 130flex for mye for meg da jeg ikke er noen expert? Vanskelig å selge skoen etter varmebehandling.

- Skal jeg heller satse på å selge Atomic skoene og kjøpe Dynafitten selv om kjøreegenskapene er så som så?

- Kan Scarpa F1 i 25.5/26 være et godt alternativ? Testa Scarpa F1 25.5 til dame som passet i lengda, men klemte litt, spesielt over rista. Kan godt være damemodellen har litt mindre volum og er smalere enn herremodellen?

Ski og binding er på vei i posten og skal monteres etter "sko". Vil gjerne ha skoen på plass før dette! laugh

Redigert av Preben Henriksen; 20/04/2021 5:21 PM.
Re: Toppturstøvler, hva velger jeg?
Preben Henriksen #185391 23/04/2021 9:53 AM
Entusiast
Entusiast
Hei,

Du sier ikke så mye av hva du vil ha ut av skoen og hvorfor du ikker er fornøyd med Hawx'en? Hawx er en topptursko ment for å være ganske lik fullverdige alpinsko med fokus på nedoveregenskaper samtidig som den er ok å gå med. De andre skoene du snakker om er veldig fokusert på oppoveregenskapene samtidig som de er ok å kjøre ned med. Viss du ønsker bedre opptur og det er det som holder deg mest igjen er blir det riktig å bytte.

Siden du bytter til kortere ski og du følte en VTA i 177 ble mye for deg virker det som du ikke driver skiene spesielt hardt. "130" fleks 4 spenners sko blir da unødvendig og TLT8 og Scarpa F1 burde ikke holde deg mye tilbake, de burde og matche bra med skiene dine. Du kan faktisk oppleve kjøreegenskapene som bedre fordi skoene er mykere og fleksen harmonerer bedre med hvor hardt du pusher dem.

Ser ikke noe vits med å beholde Hawx'ene, 2 par topptursko når du kun har et par ski hvirker litt overkill. Ville derfor solgt Hawx'ene, de er en populær modell så burde være lett å selge, spesielt om du selger det som en komplett pakke med skiene og bindingene. Innerskoene kan varmetilpasses igjen eller byttes.

Re: Toppturstøvler, hva velger jeg?
F33d3r #185392 23/04/2021 10:54 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Hei Feeder,

det største problemet jeg opplever med Hawx er at den er for smal og lang til foten min og jeg får vondt på nedkjøringen. Du har nok rett i at jeg ikke driver skien så hardt at jeg trenger 130 flex. Jeg har i etterkant vært på xxl og fått analysert foten min, og den er bred med høy bue/rist. I motsetning til Hawx, er TLT8 er bred sko med godt volum, som i teorien skal passe min fot bedre. Jeg har også kjøpt en alpinsåle med høy bue i "Comfort" som er tiltenkt TLT8.

Grunnen til at jeg kjøpte Hawx var fordi det er en veldig god kjøresko, og min plan var å "vekse" inn i de. Nå ønsker jeg en sko med mer komfort, som passer min fot bedre som gjør at jeg kan kjøre ned uten å måtte stoppe opp hver fjerde sving pga smerte, uten at det går for mye på bekostning av kjøreegenskapene. Ett bonus er at TLT8 er 300 gram lettere.

Ettertanke: Jeg trenger kanskje ikke kjøreegenskapene til Hawx da jeg ikke er den beste kjøreren smile

Redigert av Preben Henriksen; 23/04/2021 11:01 AM.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå