Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Har jeg kjøpt "feil" ski? Tanker rundt lengde på toppturski?
#185354 27/02/2021 11:25 PM
Hogna Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Har nylig invstert i nytt utstyr etter flere år med lån fra både utleie, familie og venner. Skoa er på bedringens vei, og er kjøresterke "kombi" støvel med gåfunksjon. Kjører 80% i anlegg, så viktig med kjøresterk sko. Økonomien forsvarer ikke to par til både topptur og annlegg foreløpig. Kanskje en dag.
Er Atomic Hawx Prime XTD 130 jeg har kjøpt.

Skia jeg kjøpte, til en meget god pris, heter Salomon QST 92 (18/19), og er på 177cm (profil 130/92/113 mm). Men sitter å lurer på om den ikke er litt kort for meg. Er selv 189 høy og 100kg. Skia veier 1700gr pr ski btw. Blir nok ei ski for hovedsakelig topptur og frikjøring etterhvert. Både i skog og på fjellet. Kansje da greit at den er litt kort. Men er den for kort? Har bare nylig begitt meg ut i jungelen bestående av topptur og frikjøring.

Blir nok rene racing/carving ski etterhvert for mer fart i løypa, og med rene alpinbindinger. Men er jo greit å kunne bruke disse også foreløpig.

Skal sette på et par salomon shift mnc 13 bindinger for å gjøre de så til skikkelige allmountain ski nå snart. Står på noen fæle rammebindinger foreløpig.

Re: Har jeg kjøpt "feil" ski? Tanker rundt lengde på toppturski?
Hogna #185357 28/02/2021 1:30 PM
Entusiast
Entusiast
Ja den er alt for kort. Med din bruk, høyde og vekt bør du ha +190cm. Selv for topptur er de kort for deg og enda mer til kjøring i anlegg

F33d3r #185359 28/02/2021 5:18 PM
Hogna Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: F33d3r
Ja den er alt for kort. Med din bruk, høyde og vekt bør du ha +190cm. Selv for topptur er de kort for deg og enda mer til kjøring i anlegg

Takk for svar. Var det jeg var litt redd for. Har gått godt på toppene iår så langt med litt fast snø, men ikke fått tatt de med i skogen ennå. Men er jo en fare for at de bærer dårlig når det kommer til løssnø ja. Var heller ikke skia jeg dro på med i løypa merket jeg. Var litt ustabile når jeg kom opp i fart. Men svingte bra om ikke anna.

Blir nok å bruke de til jeg får pekt ut noe nytt ja.
Burde vel helst se på ett par slike allsidige "Frikjøringsski" til mitt bruk i 80% anlegg og 20% topptur? Er du enig i at midtbredde på 95-105 virker å være hva jeg burde se etter? Sitter å leser litt på Friflyt sine artikler for å få litt innblikk i hva jeg burde se etter. Så kan jeg heller nyte litt bedre priser på årets utstyr før neste sesong 😅

Så til noe helt anna. Har jo lenge tenkt på å bytte ut bindingene med shift. Men blir nok ikke det på disse skia nå da. Men er 4200 en god, normal eller dårlig pris på 2021 modellen av MNC 13? Ser de ligger på 6000 jevnt over nå, men det går vel ned som alt annet sesongutstyr? Er trikset å ha is i magen?

Hogna #185360 28/02/2021 9:47 PM
Entusiast
Entusiast
Ja du vil ha en allsidig frikjøringski fremfor en toppturski. 90-115 funker alt etter preferanser og hvor mye pudder du kjører og dine preferanser. 4200 er en helt vanlig pris for den bindinga. Ville heller ventet og kjøpt ski og binding i en pakke, sjans for bedre tilbud + gratis montering

Redigert av F33d3r; 28/02/2021 9:50 PM.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå