Ser ut som trådsstarter for lengst har forlatt åstedet så vi kan bare nerde i vei om detaljer ;-)

1) Jeg skrev ikke ski uten dobbelt/smørespenn, bare at det ikke var markant. I og med at kortfellene ikke bremser så mye i fartsrettning, ikke klabber eller slites kan man klare seg med mindre markant smørelomme/dobbeltspenn, spesielt om man hovedsakelig går utenfor løypene. Vil ikke hevde at det blir bra ved staking, men da er vi inne på egenskaper som hører mer til langrennski ikke fjellski i min bok med mindre man går veldig mye på hardskare.

2) Ser dette kun som et problem i tråkkede løyper, særlig trikkespor. Innsvinget har ellers minimal innvirkning på flater. Med kortfeller i 100% mohair glir Storetind veldig bra på flater i min erfaring.

3) Konsekvens av dårlige sko for tiden. Hadde det kommet gode nye telemarksko og fjellskisko hadde man hatt sko som flekset i sålen. Mtp hvor mye bedre randosko er nå enn for 10 år siden, mens telemark- og fjellskisko har stått på stedet hvil er det åpenbart at de er utdatert. Ja det er utfordringer å få til telemarkfleksen med andre plasttyper, men dette er ting som kan løses, det har bare ikke vært et stort nok marked og derfor ikke investert nok ressurser i det.