Sitat: mfjelddalen
Sitat: Pottesur
1))Jeg er på Vestlandet, og det blir nok hovedsakelig her jeg skal stå. Du mener over 100 i midtbredde, ja? Hvorfor det egentlig? smile

2) Ønsker egentlig å kjøpe fysisk i butikk. Så begynner å vurdere å bestille på nett.

1) Holder selv til på vestlandet, og gitt at det er raskere væromslag her enn øst (der jeg opprinnelig er fra), så vil jeg hevde det motsatte - smalere ski er bedre på vestlandet, selv om det er bedre mulighet for løssnø. Men man for oftere vinblåste topper, skare/gjennomslagssnø, hardere forhold. Jeg er sikkert 25-30kg tyngre enn deg, og har fortsatt til gode å klage på flyten i mine ski på topptur. Jeg har ski med 96mm midje (de aller fleste ski har rocker, hvertfall i front, så ikke bruk mye tid på det - men du ønsker det ja), og har sikkert stått i 30 cm + uten problemer med flyten. At du som veier såpass mye mindre enn meg skal dra på en såpass bred ski som en allround ski, gir ikke mening i min bok. Det er høyere vekt enn nødvendig, det er mer friksjon i hvert eneste steg med feller du tar når du drar skia etter deg, på vei opp, de er ikke så raske fra kant til kant hvis man må ta en rask manøver, og brede ski har gjerne en tendens til å være konstruert mindre allsidig enn smalere ski, da bredde ofte medfølger en konstruksjon som i større grad er fokusert på mykere forhold. En smalere ski vil jo fortsatt gi god bæreevne, gitt din vekt.

Hvis du kan plukke og velge hvilke dager du skal ut, så kan jeg se at du sikter på bredere ski.
Jeg har flere par ski, så blir de brede skiene oftest stående igjen på topptur da forholdene ikke alltid er perfekte. Det var den dagen man hadde ledig, man har forpliktelser eller andre planer, osv. (og store deler av våren er snøen så fast at alle skibreder flyter i påskeslusj, så da er det bare dødvekt)
Hvis det skal konkretiseres, en ski med midje på 80-tallet et sted, være riktig i min bok. Men hvor du kjører, hvilke forhold du står på ski i påvirker mye. F.eks i Sogndalstraktene er det bedre snøforhold enn f.eks andre steder. Da øker sjansen for mykere dager, og du vil kanskje ønske nærmere 90mm midje. Mens hvis du bor et sted med mindre snø og færre snødager, så kan man være tjent med en ski der midjen er nærmere 80mm.

Hva som blir riktig bredde her blir mye smak og behag, samt kondisjon. Det blir en avveining om det bedre neddoveregenskaper ned er verdt ekstra strev opp og eventuelt om det er mye traverser eller bæring av ski. Dog jeg er sterkt uenig i at man ønsker smalere ski ved gjennomslagsføre. Smale ski vil lettere skjære eller slå igjennom skaren noe som gjerne fører krasj, men større ski vil flyte oppå og gjøre kjøringen mye bedre. I tør finn pudder funker de fleste ski (dog brede pudderski er artigst), men i gjennomslagsføre, oppkjørt løssnø, kartongsnø ol. kan være et mareritt på smale lette ski, mens tyngre, bredere ski takler det bra. De tyngste skia mine tar jeg med når forholdene er vanskeligst (skiftende gjennomslagsføre) da de takler de krevende forholdene og kan gjøre det som ville vært kjipt føre på smale ski morsomt. Om det er panserskare på hele fjellet ønsker du smale ski da bredden bare blir i veien, men er det varierende mellom skare og gjennomslag eller myk snø fører smale ski fort til krasj om du ikke tar det veldig rolig. Om det bare er kjipe forhold og du bare skal berge deg ned fra fjellet er smale ski ønskelig da de er lettere på oppturen. Tilsvarende med vårforhold, er det jevn slusj i hele skia er alle ski bra og du kan like godt ha en smal en, men ofte kan gå fra pudder, til myk skare til vårslusj i en side og omslaget kan komme som ubehagelige overraskelser på smale ski, mens bredere ski jevner det ut.

Når det gjelder allsidighet er det langt mer varierte utforminger av brede ski enn av smale ski som for det meste er konstruert som lette slalomski, det finnes konstruksjoner for aller forhold og ski som er veldig allsidige, men om vi snakker om akkurat de veldig lette, brede skiene er de konstruert for myk snø.

Når det gjelder flyten blir det mest problematisk med pakket løssnø/fuktig løssnø og i slakt terreng. Bremseffekten av snøen øker drastisk når den tung grunnet fukt og/eller litt bundet sammet av vindpakking, noe som ofte skjer i vest grunnet fuktig kystklima med mye vind. Ofte velger man å gå slake turer på dager med mye pudder grunnet skredfare, det kan da bli et reelt problem i det hele tatt og få fart i det hele tatt. Bredere ski blir da forskjellen i om man kan svinge og leke seg ned fjellet, eller om man må stake og bare stå rett frem for å ha nok fart.

I sum blir det en avveining hvordan du vil gå på ski, skal du hovedsakelig gå på våren med påskeslusj og skare vs skal du jakte pudder midtvinters og en avveining av hvor mye du prioriterer nedkjøring mot letter tur opp.