Utfordringen i jakten på noe du leiter etter er først og fremst at jeg tror du spør etter noe som ikke eksisterer, per dags dato.
- Du liker ikke Randoneeski pga manglende smørespenn, men nettopp denne mangelen på smørespenn gjør skien forutsigbar/trygg, og dermed gode nedover-egenskaper. Det finnes ikke èn eneste egenskap med smørespenn som er bra i en alpin kontekst. Så et godt langrennsspenn som fungerer bra på flater, er motpolisk med gode alpine egenskaper i en ski. Dette er med utgangspunkt i fysikk, hvordan spenn/mangel på spenn påvirker en ski. Det finnes f.eks 50-50 ski, noe spenn - noe alpine egenskaper, som f.eks Fischer e99 og Åsnes Gamme54, men som navnet "50-50" sier, det er bare 50% bra, 50% av tiden. Hvis man kunne laget ski som hadde vært gode i innmarsj, og gode nedover igjen - så hadde dette eksistert allerede.
(Begge modellene har rocker-tupp, som gir bedre egenskaper nedover igjen, men rocker gir ingen ski gode nedover alene. Det er resten av konstruksjonen som primært gjør det)
- Randostøvler vs langrenn/BCm blir litt den samme vinklingen? Nå bare synser jeg, pga manglende kunnskap, men mer fleksibelt skoskaft vil være vanskelig å kombinere med økt torsjonsstivere BC, det ene påvirker det andre? Hvordan skal du holde skoen vridningsstiv hvis midtpartiet/sålen er "myk"?
Sko er meget dyrt å utvilke, hvert fall type alpin/Rando/telemark - så hvis du vil ha noe i nær framtid, så tror jeg du bør tenke modifikasjoner. Som alt annet tilbud kommer som oftest pga etterspørsel. Og jeg er redd du etterspør noe fra et nisjemarked, så det vil nok ikke bli laget helt med det første.
http://splitboard.com/talk/topic/mountaineering-boot-modification/ --> stivere skaft
https://telemarktalk.com/viewtopic.php?t=1407&start=10 --> "mykere" randosko
- Når det gjelder binding så så ville jeg prøvd å lage egen gummi. Kansskje det enkleste man kan få modifisert med god effekt. Kunne skaffet deg 2 gummi fra en BC binding og laget en base som du hadde tilpasset techbindingen. Rottefella er på gang med et nytt system, men man vet ikke hvor langt unna systemet er. Og hvis ikke skoene er noe særlig, så er du like langt.

Redigert av mfjelddalen; 06/01/2021 11:22 AM.