Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvilken ski bør jeg velge ??
#182711 03/01/2018 8:17 PM
Horn Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg er nybegynner på randone, og vil ha en allround ski hvor det er lett å svinge. Fikk ett bra tilbud på dynafit tour 82, og selger mente den ikke var for smal. Men andre mener det motsatte. Valget står mellom den eller K2 wayback, 96 bredde på midt , eller G3 findr, 94 bredde på midt. 

noen som har erfaring med dynafit 82, eller gode innspill ??

Re: Hvilken ski bør jeg velge ??
Horn #182712 04/01/2018 8:20 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Oppdrift? Valigvis må du ha en ski på minst rundt 88mm på midten for å få en grei ski i løssnøen (85kg). 120mm foran hjelper, myk ski hjelper. Denne skia flyter i sukkersnø og myk føykesnø. I fluff og 30cm+ funker den hvis du veien 70kg. Regn ut her via denne linken: https://oklatre.blogspot.no/2014/01/fysikk-og-oppdrift-i-neige-profond.html

Horn #182713 04/01/2018 8:25 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Glemte å ta med kjørestil. Er du ny, velg breiest mulig ski... ellers risikerer du såkalte eggfall. Nybeg står gjerne bredbeint på ski, for å beholde oppdriften på hver fot, må du ha litt brede ski. Med smalere ski må du kline beina sammen for å få samme oppdrift.

Horn #182714 04/01/2018 2:48 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Om du har planer om å dra på litt mer etterhvert, ville jeg gått for G3 Findr. I boka mi er det en helt tøysete bra kjøreski i den vektklassen. Men den er forholdsvis stiv, og kjapp fra kant til kant, så den krever litt mer av kjøreren enn f eks Tour, for å komme best til sin rett. Om du vil ha en god og stødig ski til variert bruk og enkel kjøring, er Tour absolutt fine ski. De er ikke de jeg ville valgt som kjøreski, jeg synes de gir seg litt der Findr våkner opp. Men absolutt et godt valg om du vil ha en ski som er lettkjørt og tilgivende. Ang bredde, ville jeg selv ha gått for 96, den gir mer flyt på løsere føre, og vil ha et større bruksområde. Tour 82 er den jeg ville valgt som en reinspikka langturski, eller til koseturer på vårsløsj. Mao hadde den ikke sluppet ut av boden før langt uti april wink

Horn #185206 05/01/2018 11:51 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei Horn=)Først, du gir lite til ingen informasjon til å gi anbefalinger på. Det er som du kommer inn til banken og ber om råd, og ikke sier noe mer;)Jeg vet ikke om salgspersonen har rett eller ei, fordi jeg ikke har noe informasjon å vurdere det ut i fra. Men jeg jeg ville vektet hva de sier, da dere har hatt en samtale, tyngre enn div forum her da anbefalinger uten utgangspunkt hagler i øst og vest. Vil si at alt med ski er en trade-off. Enten det kommer til midje, vekt eller pris. Du oppgir noe med alt man velger. Dynafit Tour82 vil være bedre enn f.eks wayback96 eller FINDr94 fra ulike perspektiver. Og vica versa, den vil kanskje være dårligere, ut i fra andre behov igjen. Så ikke ranger ski, start heller med å finn ut behov. Og for å finne behov, må du starte og spør deg noen spørsmål/gi svar. Gi mer du sier her eller til selger, jo mer har han å gi anbefaling på (og ikke start med sånn "skal gå på topptur, middels nivå, middels lengde, middels snø, middels midje midje, bla bla som ofte nybegynnere gir for å ikke virke for nybegynner, når de egentlig hadde tjent med å gi noen skikkelig svar, så folk kan gi skikkelige anbefalinger). - Hva er din høyde/vekt? det definerer litt behov i forhold til oppdrift, som HelgeS nevnte. - Hvilke forhold blir skiene brukt i? Står du mest på steder der det er mye snø, eller går du steder der det er litt mer varierte forhold? Eller at du står mye i nord-norge, på våren med hardere sløsh-snø. Det påvirker hvor bred ski du ønsker/trenger.

- Hvor lange turer ønsker du å gå? F.eks brede ski gir mer vekt, og mer friksjon med fellene enn smalere ski. Ønsker du å gå lange turer, vil de kanskje tjene på å tenke smalere ski.- Hva slags kjørestil har du? F.eks Carbonski, som er veldig trendig pga ekstremt lav vekt, gir stivhet og lav vekt, men er ikke like tilgivende og "dampness" som ski uten carbon, som kankje er 100-200g tyngre i samme bredde (men fortsatt veldig lette ski)Siste tips. Så sant du ikke vet hvilken sko du skal ha, bruk penger på skikkelig sko først! En tur på 5 timer hjelper ikke med verdens feteste ski hvis beina har det vondt. Det er beina du først kjenner det i, hvis utstyret ikke er i orden. Da hjelper det ikke at skien er optimal.