Hei.Så lenge du vet du har kompromisser, og er klar over hva du oppgir for å få noe annet, så er du på god vei. Jeg ville bare ha det frem i dagslys, for det er alt for mange som ikke tenker på trade-offs. Men som du nevner, du ønsker å kjøre pudder og løssnø, men du erkjenner at det ikke alltids er tilfellet. Så da er en allmountainski på 90-100 er allsidig alternativ. Nå vet jeg ikke om du er en tung kjører eller ei, men det er ganske mye flyt i dagens 90-100 mm ski. Ligger selv på 85-90kg og får ganske god flyt med med min allrounder (Atomic alibi98). Ikke like mye som de bredeste skiene, for de bredeste dagene, men likefullt. Hadde ikke brukt tid på å leie, hadde gjort litt research, og investert. Grunnen til at jeg nevnte vær obs på bredde, er at mange drømmer om myke dager, men glemmer at fleste parten av dagene er ikke alltid like dype, og de som kun står i dype dager, det er ofte så interesserte at de ikke spør på forumet her hva de vil ha;)Utfordringen med å spør på diverse nettforum, er at flesteparten av de som gir en tilbakemelding, ikke nødvendigvis har prøvd andre ski, så de har ikke noe sammenligningsgrunnlag, og vet ikke nødvendigvis nivået eller kvalitetene som deres egen ski ligger på. Dvs hvis du ikke vet om noe annet, så blir man a) ofte overkant subjektiv i sin egen beskrivelse b) ubevist trådstarters behov. Med a) så mener jeg at de sier hva de har og om de er fornøyd eller ei, og b) tar ikke hensyn til hva trådstarter egentlig spør om.
Som da leder oss inn på hva trenger du? Din ca vekt/høyde? Hva slags kjøring liker du (fart/crusing)? Lange svinger vs småsvinger? Høy hastighet eller "normal" hastighet? Av 10 turer, hvor mange blir heis-basert offpist? I det hele tatt. Hvis du svarer litt på spørsmål over, så kan enten folk på forumet hjelpe, evt så har du klarert for deg selv litt mer hva du er på jakt etter?Så til siste tema, det med bindinger. Bindinger. Gav en link til wildsnow.com, drives av Louie Dawson, proffesjonel skibums av ypperste rang. Veldig kunnskapsrik, så ville skrevet meg hva han skriver bak øret. Her er forøvrig link til de nye "hybrid" tech-bindinger: https://www.wildsnow.com/23092/hybrid-tech-pin-ski-bindings/ . Det blir ikke skrevet noe mer om de er full-resort bindings, så vi kommer ikke noe lenger på det punktet. Alternativet er å kjøpe en rammebinding (Marker f12/duke, Atomic tracker, Head Adrenaline, osv). Det er ikke like "sexy" pga mer vekt, men tilgjengjeld - de kan brukes overalt, til alt. De er bare tyngre enn f.eks Marker Kingpin. De er rimeligere om dagen også, siden tech-bindinger har gjort sitt inntog. Hvis man ikke går mer enn 1-2 toppturer i året, og resten i bakke, så er det ikke så dum trade-off. Hvis du har planer om flere topp-turer, og færre bakketurer....vanskelig å si.