Du er inne på flere ulike temaer, så jeg kjører en punktliste, for å holde ting adskilt;)1) Du ønsker en setup som gjør alt mulig, men alt er en trade-off. Det er ofte noe folk glemmer når man skal kjøpe/velge. Vekt har absolutt sine fordeler når man kjører nedover, som ikke kan kompenseres for per dags dato - men den samme vekten er et handikap på vei oppover. Så vær bevist på at at velger du for lett, eller for bred ski som holder lav vekt, vil du ofre kjøreegenskaper i bakken som en tyngre ski vil ha. Kanskje egenskaper du tar for gitt pga mye bakkekjøring. En randoneeski oppleves som oftest som noe mer nervøs enn tradisjonell bakkeski. Ikke så solid, trygg. Men vekt er flervariabelt, og ikke bare en ulempe som det fort blir i randoneekontekst. (f.eks link til "damping" i ski lett vs tyngre http://blistergearreview.com/featured/east-coast-vs-west-coast-skis)

Det største "problemet" med en alt-i-ett ski er techbindinger. Hvorvidt de er "full resort bindings" er høyst diskutabelt. Forhold og kjørestil vil definere om bindingen fungerer som ønsket eller ei. Det finnes personer som bruker den til alt, og det fungerer - og det finnes de som opplever pre-release for ofte til det det er en bærekraftig løsning. Tech-bindinger ble funnet opp som et komprimiss for å komme seg enkelt opp, samtidig som man kommer ned igjen, husk det. Marker Kingpin har kommet med et annet helstykke, men likefult, det er usikkerheter med det også.Her er en god link: https://www.wildsnow.com/bindings/d.../dynafit-binding-tech-skiing-faq/#resort

2) Du snakker også om bredde. Greit å vite at bredde ikke gir automatisk bedre nedoveregenskaper. Det gir flyt på løssnø, men ikke automatisk bedre egenskaper. Så spørsmålet jeg mener du bør stille deg er: hvor mye oppdrift trenger/ønsker du at skien skal gi deg? Hvor mye (løs)snø er det når du bruker å gå på topptur? Den gyldne europeiske standard har vært 84-90mm midje, som i dagens standard er "smalt". Men dette påvirkes av flere variabler. En tyngre kjører vil trenge mer bredde på skien enn en nett kjører for at de skal ha samme oppdrift. Og hvor de kjører påvirker behovet. Jo bredere ski du velger, jo mer friksjon vil ha ha med fellene på vei opp, du vil ha ekstra vekt, og i brattere heng vil du ha mer problemer med kantingen og lage spor. Går man noe smalere en først tenkt kan man evt få ski med flere egenskaper pga man kan implementere flere egenskaper i skien uten at vekten går opp pga bredden blir redusert.Så vil du også oftre noe kjøreegenskaper i tradisjonell bakkekjøring, det være seg flere årsaker. Først og fremst så har du redusert vekt (og vekt gir egenskaper nedover), skiene vil være tregere fra kant til kant med mye bredde, samt at oftere så er bredere ski mykere/mer fleks i konstruksjonen pga de er laget for mer løssnø/mykere kjøring. På siste punktet så finnes det stive, brede ski (blizzard, støckli, m.m lager stivere modeller) - men normen er at øker bredden så øker mykheten i skien for at det skal harmonere med forholdene man kjører i.Så spør deg selv, hva man trenger, hvor ligger behovet (ikke drømmene)? Er det mye løssnø der du går topptur, eller er det mer vindblåste, hardere forhold? Går du mest på våren, når snøen er unison påskeslush, og man ikke trenger all verdens bæreevene, eller går du tidlig i sesongen da mykere snø finnes? Håper det gav innsikt=)