Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvor bred skal skifeller være?
#183023 02/05/2017 9:34 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!

Jeg har en case etter en handel på finn.no og søker hjelp her blant dere. Vi kommer ikke til enighet og det blir bare ord mot ord og jeg tenkte derfor at det kunne være fint med innspill fra noen som er nøytral og som vet hva de snakker om.

Jeg vil ikke røpe om jeg er selger eller kjøper i et forsøk på å danne et nøytralt bilde. Saken er som følger:

Selger annonserer skifeller på finn og oppgir målene på skiene som fellene er tilpasset til. Kjøper har noen ski som har tilsvarende mål som disse. I etterkant viser det seg at kjøper ikke er fornøyd ettersom vedkommende mener at fellene ikke stemmer overens med de oppgitte målene.

Fellene er oppgitt å være tilpasset ski med midtmål på 88 mm. Fellene er målt å være 73 mm. Altså, kjøper mener at fellene er for smal ettersom fellene burde være 84 mm (88 - stålkant på 2x2 mm = 84 mm). Kjøper mener at fellene skal gå kant til kant, sett bort ifra stålkantene. Selger derimot, mener at disse fellene passer skiene med de målene som er oppgitt.

Hvem har rett? Er det meningen at fellene skal gå nøyaktig kant til kant (minus stålkanter) eller det innenfor å ha ca 5 mm klaring ut til stålkantene på hver side?

Re: Hvor bred skal skifeller være?
Grevinho #185158 02/05/2017 10:06 PM
Fersking
Fersking

Hvis man bruker G3 sin fellekutter som følger med Alpinist-fellene (som eksempel), så kutter de sånn ca at det blir 2 mm klaring til stålkanten på hver side. Selv bruker jeg ett par feller til to par ski, hvor det ene paret er smalere enn det andre. Det funker helt ok, bortsett fra at det kan bli litt glattere å traversere på hardt føre.

En annen ting er at ski har ulik geometri (hvis det er forskjellige ski fellene sammenlignes mot i salget). 

Grevinho #185159 02/05/2017 10:36 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

I et forsøk på å være nøytral prøver jeg å ikke mene noe om rett og galt mellom kjøper og selger, da det er mye rart som kan ha blitt sagt, trodd og ment i handelen.

Men: fellene er for smale. De skal være ut til stålkantene, ca 2 mm klaring på hver side. Hadde funket fint på en pudderplank, men ikke på en smal turski. 73 mm på en 88 mm ski vil være rimelig sjanseløst å traversere med, og en såpass smal ski vil i en del tilfeller allerede ha en relativt liten trykkflate mot underlaget som fellene kan virke i. 

Grevinho #185160 03/05/2017 6:01 AM
Entusiast
Entusiast

Det kan nok godt hende at det blir for smale feller for en såpass smal ski i utgangspunktet.... Jeg bruker feller fra mine gamle pudderski 183 cm lange 127-99-117 på mine nye ski 166 cm lange 139-116-135.... Sløsj og vått føre opp til Gaustatoppen i går og di funket tilfredstillende selv i litt travers, men som det blir kommentert over... Det kan nok mest sansynlig bli litt for smalt med di fellene på en såpass smal ski som nevnt over!

Grevinho #185161 03/05/2017 9:09 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Her er en video fra G3 som forklarer forholdene mellom grep - gli - utsatt lim langs kantene, ut i fra hvilken bredde på fellene du velger. Det er ikke en fasit, men kutteredskapen gir uttrykk for at de skal gå helt til stålkanthttps://www.youtube.com/watch?v=dYcF3vBiVcM

Grevinho #185162 04/05/2017 11:20 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for alle svar. Jeg kan røpe at jeg er kjøperen. Selger påstår at det ikke er hans feil at han har kuttet fellene på en måte som jeg ikke er fornøyd med (altså, ikke bare for smal til min ski, men også til hans ski) og at jeg ikke kan klage ettersom han mener de passer til mine ski/det ikke har noe å si. Jeg synes det er en ganske drøy påstand når alt annet tilsier at det var snakk om heldekkende feller som var kuttet kant til kant og fellene viser seg å være vesentlig smalere enn hva han oppgir i annonsen. Dere påpeker også en del av problemene (traverser på hardt underlag, liten kontaktflate på smalere ski osv) som jeg også prøver å si til vedkommende. Forhåpentligvis kan det være til hjelp å vise til svarene dere har gitt. 

Grevinho #185163 05/05/2017 10:37 AM
Fersking
Fersking

Lawyer up!

Grevinho #185164 20/10/2017 6:59 PM
Fersking
Fersking

Selger er heilt klart "nesnødd" her. Hadde eg vert kjøper her så hadde eg blitt forbanna smile

Grevinho #185165 25/11/2017 4:02 AM
Fersking
Fersking