Skjønner jeg kanskje var litt upresis. Jeg er 190 lang og veier ca 80. Det jeg er ute etter er en ski jeg kan bruke til Høgruta, Houte route og toppturer øst, vest og nord i Norge. I tillegg har jeg et ganske stramt budsjett.

- Du ønsker en ski som fungerer godt i hele norge, i tillegg så har du stramt budsjett. Prøver ikke være krass, men du spør etter en ski som løser alle verdens problemer, men du er ikke villig til å betale for det. Disse kriteriene kolliderer, ofte. De beste skiene, er ofte de dyreste (etterspørsel driver pris, til en viss grad). Men viss vi prøver å konkretisere dette litt: - du skal gå lange turer, dvs lav vekt er høyt prioritert? Hvis så, 1) enten bør du velge en small modell, eller 2)en noe bredere, men dyr og påkostet karbonski m/lav vekt. Gitt at du har stramt budsjett, så kan det se ut som 1) er det mest relevante. Så da er det å se etter de "smaleste" modellene. - hvis jeg skulle anbefalt jake-of-all-trades-ski, som ikke er blandt de dyreste så havner vi fort på K2 wayback 88/96, alt ettersom ønsket bredde. veil.pris ca 6000kr. Disse skiene har vært på markedet i mange år, og er ganske uendret fra år til år, pga de er så godt balanserte. Lou Dawson i wildsnow.com (han lever av å reise/teste ski) mener at wayback har blant det beste "weight/performance ratio", år etter år. Men det fins lettere eller smalere ski, som vil potensielt være bedre match til langturer. Men alt avhenger av behovet og hva du ønsker. Håper du fikk svar