Bra svar over, men er uenig i noen påstander;

-ikke nødvendigvis enig at toppturutstyr skal tåle mer enn alpinski, lette randoski er åpenbart ikke lagd for samme "gønnekjøringa" som kraftige pudderplanker e.l. De lette tech-bindingene forventer jeg heller ikke det samme av som alpinbindinger.

-Og jeg mener at det godt kunne eksistert billigere randoutstyr, det er fullt mulig å serieprodusere ganske lette  og ok ski,støvler og tech-bindinger til en pris som er sammenliknbar med en fjellskipakke, men dette har med markedsstrategi og salgsvolum å gjøre. Produsentene prioriterer ikke "folk flest", men jeg tror dette kunne blitt stor suksess her i landet om alle de som skrubber ned fjellet med feller under fjellskia fikk et rimelig alternativ iform av rando som gir større kontroll og glede nedover.

- Enig i at hvor du står på ski påvirker valg av ski, men at man bør velge smalere ski på vestlandet er helbom. Ta en tur i f.eks Myrkdalen en hvilken som helst helg og se hva slags ski som er best egnet...

Jeg ville valgt en ski 90-100mm bredde med en vekt som står i stil til egen kroppsvekt og kjørestyrke. Er du lett, velg en ski på 1200-1500 gram, tyngre ellers. Kjøpte selv Fischer hannibal 94 til 300 euro og den er lett nok for å gå hele dagen og har ok flyt. Men det er mange gode, lette alternativer!