|
 Soveposetrekk?
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg har anskaffet en stor, deilig tykk dunsovepose til de virkelig kalde overnattingene. For å unngå å vaske den så ofte har jeg i tillegg kjøpt innerpose i silke (for det er digg å ligge i også...)Men hva skal men trekke på utsiden, for å hindre fukt og skitt?Noen der ute som har gode, og gjennomtenkte råd?
|
|
|
 Helsport
|
Entusiast
|
Entusiast
Helsport sin Cover Total Gore-Tex eller Cover Nylon Gore-Tex http://www.helsport.no/NO/default.asp?G=821&P=812
|
|
|
 njaaa! skeeptisk!
|
Entusiast
|
Entusiast
Som isolasjon er dun super bra + det er muye lettere en microfiber! Men minuset med dun er fuktighet. Dun tåler dårlig fuktighet. Skal du kjøpe et yttertrekk, bør du kjøpe noe som puster. Eller så for du problemer med kondens. I vinter lå jeg under åpen himmel i ca -6 + vind. Den første natta hadde jeg helsport sin fjell pose i tillegg!. Den er ikke så tykk, men vann og vind tett og puster ikke. Soveposen var rimelig våt og jeg merket også at soveposen var rimelig kaldere enn det den var før jeg la meg. Natten etter lå jeg kun i posen uten fjell posen over, mykje bettre!! Så lenge det er tørt og og endel minus grader ville jeg uten problemer ligge i dun posen uten noe som helst over! Anbefaler heller ikke å kjøpe grevling.
|
|
|
 hvilken pose har du kjøpt??
|
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
 kondens
|
Fersking
|
Fersking
husk at dun mister nesten all isolasjonsevnen sin når den blir fuktig, enten det er ev fuktighet fra kroppen, snø eller regn! Har brukt yttertrekk /"Grevling" på turer med vanlig kunstfiberpose om vår/sommer under åpen himmel, og syntes det ble klamt og fuktig. kan derfor tenke meg at det ikke lønner seg så særlig med en dunpose.. har som sagt aldri prøvd, men bare noen tanker jeg gjør meg...
|
|
|
 TNF
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Den tykkeste jeg kunne finne! Jeg er klar over fuktighet/dun problematikken, men det er så menge som har brukt dunposer så lenge, at man skulle tro det var kommet gode produkter på markedet for dette. Kulda vil ikke være noe problem i posen. Det er heller skitt etc som er problemet. Dun mister etterhvert mye varme når det blir vasket. Gleder meg til vinteren i varm og tørr pose!(muligens med et trekk på utsiden)
|
|
|
|
|
|
 TNF dunpose
|
Entusiast
|
Entusiast
Har selv en Solar flare Indurance pose fra TNF. Har brukt den på mange turer (70-80 overnattinger), og yttertrekket på posen er såpass bra impregnert at du ikke trenger noe ekstra trekk. Dessuten risikerer du da bare å få kondens fra kroppen som ikke fordamper (som tidligere nevnt). Vil du unngå skitt på posen? Da må du nok la være å ruke den:-)
|
|
|
 Jeg...
|
Entusiast
|
Entusiast
... har også Solar Flare Endurance, og jeg er ening i det som Birger ^ sier.
|
|
|
 Dun er ok!
|
Entusiast
|
Entusiast
Så lenge at du ikke skal bruke den over lang tid, og når det er snakk om vekt! Til ski turer er Dun som gjelder! Skal du på lengre ekspidisjon, vil jeg nok valgt micro! Men her snakker vi vekt på opp til 4 kilo?? Min taiga vinter har en vekt på 1,5 kilo og tar liten plass og har en komfort temp på -20 grader! Ypperlig til turer på ski, da man som regeler legger seg til natten i lav landet!
|
|
|
 Ikke enig i forrige innlegg.
|
Entusiast
|
Entusiast
Dersom du skal på ekspedisjon til fuktige strøk (eks. arktiske), er ikke dun tingen. Men dersom du skal på fjell/vinter ekspedisjoner er det uten tvil det beste. Brukte min 20 dager i strekk i Sør-Amerika og 30 dager i strekk i Alaska, uten at det var noe problem. Dun er mye bedre og mer anvendelig enn det mange skal ha det til. Også så utrolig deilig da gitt!!
|
|
|
 Er ikke mot dun jeg heller, men...
|
Entusiast
|
Entusiast
Alle de store ekspidisjoner til arktiske, canda, grønland osv.. Bruker de micro. Den varmeste soveposen på marked etter det jeg vet er en mirco sovepose. Grunnen til det er under ekstreme tempraturer er kondens et enda større problem. Spessielt ved hard fyring i telt. Henviser til Lars Monsen sin canada tur. I en av episodene ute ved isen da han hadde tempratur fra -40 og nedover. Frøys det ytterstelaget av posen til is! Alle som har sett macgyver vet at vann som fryser til is utvider seg. Han måtte da skjære av dette islaget da han ikke hadde mulighet til å tine opp soveposen sikkelig! Har selv opplevd at is i soveposen. Personlig ville jeg hatt to soveposer, en dun og en sikkelig dyr og god microfiber. Grunnen til at jeg vil ha dun er vekten og isolasjonen som den gir i forhold til vekt.
|
|
|
 ^^
|
Entusiast
|
Entusiast
Mener du at man skal ha en lett dunpose inni den med micro da eller? Har prøvd det etpar ganger, og det er denne kombinasjonen jeg kommer til å bruke på klatretur i Himalaya neste år. Vekta blir vel rundt 2700gram, og det er jo slett ikke mye i forhold til den isolasjonen det gir! Da har man jo også to soveposer som man kan bruke hver for seg, og til andre årstider enn vinteren.
|
|
|
|
|
|
 ikke nødvendig hvis det, men kanskje det funker?
|
Entusiast
|
Entusiast
To-tre modeller fra helsport sine x-trem soveposer har en eller to innersovepose. Som feks Tempelfjorden. 3 poser i 1. Der du kan bruke ytterposen som en sommer pose alene. ( har en komfort på 8- 0 grader. Og i tillegg leveres den med en damsperre pose som skal hindre fuktighet trenge ut til inner og ytterposen. Damsperreposen er bare forbruk i ekstreme tempraturer fra -30. - 55. Min er erfaring er at dun er en mellom ting mellom helårs pose og for bruk under ekstreme tempraturer. Har fått teste dun i vinter, og er kjempe fornøyd med det, men hadde jeg fått valgt på ny ville jeg kjøpt en microfiber sovepose uten tvil. Helst kjøpt både dun og microfiber. Dunspoveposen funker kjempe bra fra + 10 til -15 uten problem, men under det tviler jeg om jeg hadde stolt på den, selv om komfort tempraturen går til -20.
|
|
|
 Silkekaldt
|
Fersking
|
Fersking
Mye rart sagt om yttertrekk her (kondens er så godt som uunngåelig), men jeg festet meg mest ved innertrekket i silke. Har ikke silke en kjølende effekt?
|
|
|
 Silkekaldt
|
Fersking
|
Fersking
Mye rart sagt om yttertrekk her (kondens er så godt som uunngåelig), men jeg festet meg mest ved innertrekket i silke. Har ikke silke en kjølende effekt?
|
|
|
 Re: Soveposetrekk?
|
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
|