Her er det mange variabler som nøstes litt opp, for å klarere litt. Kjører litt punkter, du oppgir fortsatt  lite informasjon her, så vanskelig å anbefale/selge deg noen som helst ski. a) Du sa at hun står 70/30 heis/topptur. Ut i fra dette ville jeg sagt at jeg hadde tilnærmet meg mer en freeride/allmountain ski med noe mer vekt enn en reintoppturski. Pga toppturski ofrer en del kjøreegenskaper for å for gode egenskaper (dvs lav vekt) på vei oppover. Hvis du bruker skien mest i heis, så er det naturlig å prioritere det mer enn topptur. De siste årene har allmountainski blitt betydelig lettere, så det hjelper jo på=) OG, hvis du vil spare vekt, ikke spar på egenskaper, spar på bredden til skien! Står hun 70/30 så se på hva produsenter anbefaler, mange opperer med en skala (offpiste-piste) for å gi en forståelse av skien=)b) SGN Rakkar 105 fikk du anbefalt. stiv ski med innsving og godt hold til skruene. For å klarere 2 kjappe ting her. (I) ALLE ski har innsving, håpløst salgsargument(!), men hvilken innsving ønsker man i forhold til fart. Men ofte vil innsving/radius samsvare med skienes egenskaper, så ikke bruk tid på dette punktet så sant du ikke har meninger om hva hun bør ha. (II) Alle proffe ski har godt hold til skruene, håpløst salgsargument igjen(!). Flere måter å løse dette på, f.eks med metalplate etc. Ikke la deg blende av hvor mye skien bygger på midten. Så tilbake til SGN Rakkar. Noe stiv ski med 105 mm midje. Trenger hun en stiv ski? Trenger hun 105 mm midje? Til å være jente er det ganske raus bredde, som er boarderline pudderplanke etter min mening. (Atomic sin bredeste dameski var f.eks 110 mm midje i 2016, for å gi det litt kontekst). c) Fischer Hannibal 94. Her er det smaler enn Rakker 105. Mer egenskaper på hardere føre enn Rakker. MEN dette er en definert toppturski, så den vil oppgi kjøreegenskaper kontra andre modeller med samme midje. Fischer definerer den som 90/10 topptur/bakke. Greit å vite.d)  HVOR skien blir mest brukt vil også påvirke hva som er gode alternativer. Har du f.eks hytte i røldal er det naturlig å øke bredden pga de er så mye snø/myke forhold. e) ca Høyde/vekt på din datter spiller inn på mulig behov, det nevnes pga det påvirker optimalitet. Som nevnt over i forrige post, generelt ligger jenter laver enn gutter i vekt, og da bør det gjenspeiles i bredden på ski. Det er masse flyt for jenter generelt, på ski 85-90mm midje, der man beholder gode egenskaper, samt at de ikke blir for tunge ski. Det har blitt en utvilking i skiverden at dame/herre modeller har samme mål, selv om herrer veier generelt 5-10% mer enn damer, og dette bør jo reflekteres i skimålene. Så litt måtehold vil ofte belønnes med mer riktige egenskaper=)f) siste ting, ikke kjøp for "korte" ski. Ski er blitt relativt kortere med årene pga noe som heter rocker, dvs skien er relativt sett kortere pga tuppen starter lenger inn på skien, så mindre av skien er i kontakt med snøen. Det påvirker monteringspunktet til skien. Korte ski, gir kort bakski i sving på telemark, og noe stabilitet mistes i sving.

Håper det svarer på noen av spørsmålene=)