Hei Nico.Når du var i butikken og spurte om ski, hadde selger tilsvarende informasjon da han gav råd om fishcer transalp? Når det er sagt, så er det vanskelig å gi anbefalinger på ski etter så lite informasjon. Det blir som å komme inn i bilbutikk og spør hvilken bil er best. Det vil avhenge av behov=) men kan prøve å oppsummere litt.1. Gitt at det er først og fremst heisbasert kjøring, så ville ikke jeg valgt en ren toppturorientert ski. Ja de er lettere enn f.eks frikjøringsski, men du vil også oppgi egenskaper som frikjøringsski. Og gitt at storparten av kjøringen blir gjort i heis, så hvorfor velge noe annet? 2. Hvordan kjører hun? Er det lett cruising/enkle lokale fjell på godværsdager, eller setter hun litt fart og liker litt utfordrene fjell? Altså en leken ski vs en litt stivere/hardere ski.3. Dettte punktet går litt på dimmensjoner av skien, hva trenger hun? Utgangspunktet gir smalere ski bedre egenskaper på hardt førte/lavere vekt, men mindre flyt. Vica versa, bredere ski gir flyt, men høyere vekt og litt reduserte egenskaper på hardere føre. (samt at de er litt mer utfordrene å gå bratt/kante med på toppturer). Bor/står dere ski på snøsikre steder vil det være mer naturlig å øke litt på bredden pga ønsket flyt/mykere forhold, enn der det ikke er så snøsikre steder, der det fort blir litt hardere forhold. Dessuten skal man kombinere heis/topptur, så må man ha noe som fungerer på begge forhold. Siste tingen å ta hensyn til er å huske på at siden hun er jente, har lavere snittvekt enn menn. Så jeg ville lagt bredden på skien smalere. Her er det ulike tanker, alt ettersom forholdene, men gj.snitt for menn er allmountain ca.90-100 mm midje. Det har blitt bredere med årene - men ikke se deg blind. Det er masse flyt i ski på 85-90 for jenter, selv i 30 cm nysnø.Jeg kom ikke med konkrete kjøpsanbefalinger, pga jeg vet ikke behovet ditt. Men det er masse gode ski på markedet, det er ikke problemet. Det er viktigst å finne ut hva du trenger, og kjøpe ski som samsvarer til behov/forventning.PS! du spør etter tips etter ski. Husk at telemarksski er ikke bedre enn bindingen som står montert på=) sørg for at det harmoner, og ikke ha en gammel chili-binding på smekk nye ski=)