Mange takk for uførlige råd.
Flyt:
Nei, helt sikker på hvor mye "new school" jeg skal være, er jeg nok ikke. Tilgjengelighet til valg av utstyr er kanskje det største problemet. Har ikke erfaring med nyere utstyr. Har prøvd et par Scarpa TX Pro. De ga meg krampe, men de var kanskje et nummer for små. To ting peker mot 75 mm: De er vanskelig å skaffe i min størrelse, dessuten virker det som om NTN gir en kjøreopplevelse enn 75 mm, skal man tro de som uttaler seg om saken. Kanskje ikke nødvendigvis en dårligere opplevelse, men likevel. Det er et par butikker her i Bergen som kan gi den hjelpen jeg trenger ? hvis de da kan skaffe passende sko?
mfjelddalen:
Generelt er jeg ikke veldig redd for vekten på skiutstyret. Toppturer er et slit uansett, så noen kilo fra eller til spiller ikke avgjørende rolle. Det jeg er mest opptatt av er for det første at skiene gir god flyt i løssnø og godt kantgrep på hardt føre. For det andre at skoene gir tilstrekkelig bevegelsesfrihet på flata og i oppoverbakke, og selvsagt at de passer på foten. En ting jeg lurer på, er om Scarpa T1 kan være brukbar til tur/topptur, eller om denne vil bli vesentlig mer ubehagelig å gå med enn f. eks. T2 Eco.
Valg av ski er kanskje det enkleste.
Ra****née er utelukket.