Hei,1) GrepÅ gå opp med en ski med tradisjonelt spenn vs rocker vil være minimal. Den delen av skien som er i kontakt med snøen, den delen får feste uansett hvilken type spenn skien har. En ski med fullrocker vil kun tuppene stikke opp fra snøen, og de punktene har man så lite press med kroppsvekten at jeg ikke ser det gir noen effekt. Blir samme prinsipp som festesmøring/kortfeller på ski, man smører ikke hele skien pga man får ikke press med kroppsvekt på den delen av skien. Jeg hadde ikke vektlagt dette.Det du kanskje vil merke med en bred ski, er når du traverserer oppover, så må du jobbe hardere med kantingen for å lage spor, for å få feste. Så dette er et moment. Grepet er like bra som en smalere ski, men du må jobbe hardere for å få feste.2) BreddeFra wayback88 til BMT109 eller BMT122 vil flyteevnen øke markant (ca 20% større flate, og ca 40% større flate). Du vil merke det uansett. Men som med alt annet i ski, alt annet er trade-off. Økt bredde gir egenskaper, altså flyteevne. Men du oppgir egenskaper på hardere føre. Så desto mer flyteevne du får, jo mere egenskaper på hardt føre oppgir du. Altså, Bmt122 vil ha råest flytevne, men blir litt mer avkledd i hardere føre. Mens Bmt109 vil avgi litt flyt, men har litt mer allroundegenskaper. Så du må vite hva du ønsker, dine behov. Det er vanskelig å si hva som er best for deg, pga det er ingen universale svar. Mine behov er ikke like som dine behov. Når velger du wayback88, når vil du velge den andre skien. I og med at du også nesten er 100kg, så er behovet for flyteevne større enn hos en kar på 80kg. Greit å ha i bakhodet.3) Lengde. Den relative lengden på ski med rocker er kortere enn på tradisjonelle ski. Så mange kjøper lenger ski enn før. Backcountry.com anbefaler opptil 10 cm lenger ved fullrocker, men her igjen, litt personlig preferanser. Her igjen spiller ønsker/behov inn. En litt kortere ski er en leken ski, men enn litt lenger ski vil gi økt fartsstabilitet. Samtidig, du som veier nesten 100kg, litt lengde gir økt flyteevne også.Så vurder hvordan du kjører opp mot hva du kjøper=)