Hei Anders.
FØRST: Scarpa TX Pro, den skoen er utviklet for NTN, mens dine Svartisen/BD Push er tradisjonell 75mm tupp, så de vil ikke passe i dine eksisterende bindinger. Synes denne posten er på vei ut i et sidespor. Bra at mange som kommer med råd, modeller,etc - men før man kan hive ut tips, så må man spør hvor i foten du har smerte. Er det i leggen? Rundt ankelen? Under foten? På ytter/innersiden? På oversiden/risten? Jeg hadde 3 ulike tele-modeller, før jeg fant en modell som passer foten min. Jeg har stiv akilles (kan ikke ha for agressiv vinkel på kantingen av skoen) og bredt fotblad langt fremme (donald duck fotblad) - Så modeller kunne gi smerte i legg/ankel pga vinklingen i kantingen hvis innstillingene i skoen var aggressiv (ofte 2 ulike vinklinger kan velges), eller at jeg fikk vondt på ytterside av skoen pga modellene ikke hadde nok volum i fotbladet.I ditt tilfelle, der du fikk like mye smerte som før med ny såle (obs! den er ikke tilpasset, det har faktisk ganske mye å på såler! jeg sleit med mine sidas såler pga de ikke var tilpasset riktig og tok opp volum) for jeg inntrykk at av det er volum som er problemet ditt. Nye såler tykkere/større en de eksisterende sålene i telemarksstøvler (som forøvrig er ganske slappe). Det kan være at sålene spiser opp plass som gjør at du for økt press på fot, og smertene forblir. Nye såler er ikke nødvedigvis feil, det kan også hjelpe, men det løser bare ikke ditt eksisterende problemDet finnes muligheter for å fikse på eksisterende sko:
1)Vet ikke om det er noe skikkelig skiverksted i nærheten av der du bor eller står, men vet at det går ann å blokke skisko. Dvs de har en maskin + varmebehanding som presser ut plastikken i skoen. koster ca200-300kr per presspunkt (du må vite hvor skoen tar), og litt usikker på hvor lengde det varer.2) enkelte skiverksted kan slipe vekk materialet på innsiden av ytterskoen, men det er få verksted/spesialister som gjør slik. Typisk løsning for alpinister, aktive kjørere. Det er en varlig løsning som gir optimal passform. Vet ikke kostnadene ved noe slikt.
Med tanke på de ulike merkende, så har jeg prøvd Scarpa, Crispi og Garmont (nå Scott). Opplevde at Crispi og Garmont hadde mest volum nede i skoen, fra ankel og opp var de relativt like (evt at jeg ikke hadde noe problemer der). Vet ikke om Scott har endret malen til Garmont etter oppkjøp, så vet ikke hvordan de er. Jeg landet på en Crispi EVO shiver. Den hadde passet både vinklingen og volum/bredde for lesten min langt framme i skoen også. Det er dessverre samme bindingssystem som TX Pro, altså det passer ikke med 75 mm bindinger (så jeg byttet bindingssystem, pga lei smerten) Men det kan være du kan prøve Crispi 75mm sko i butikk?
Legg gjerne inn nytt svar der du omtaler hva/hvor smerten er - kanskje noen kan hjelpe.