Kjedelig med støvler som ikke passer bena, og kanskje det viktigste punktet når det kommer til telemark og det å skulle være ute på ski en hel dag. Har man ikke støvler som er gode på bena, klarer man knapt tenke på annet enn hvor vondt det gjør, og fokuset blir flyttet fra det å kjøre ski, til det å tenke kun på smerte.

Synes det er leit å høre at en så fin støvel som Scarpa Tx Pro ikke virker til å passe bena dine ! NB. Du får den for 3800.- hos Jesting Sport.

Det som er greia, sånn til å begynne med, er å få seg en form støpt såle. En såle som foten din kan hvile på, og få fordelt trykket gjevnt utover, uten uheldige presspunkter på fotbladet.

På Scarpa sine Telemark støvler er det flere, deriblandt Tx Pro som har noe som heter intuition liner eller innerstøvel.

Dette er en innerstøvel som er formbar til foten din og som kan varmes opp. Måten man enklest gjør det på er å gå til en forhandler som har varmemaskin som man setter støvlene i, slik at innerstøvlen blir varmet opp inne i skallet. Når dette gjøres skal ikke den formstøpte sålen være i, føre du skal sette bena nedi støvelen.

Så skal foten nedi og spennes på. Det er vel på dette punktet i ditt tilfelle, man bør spenne støvelen hardt til, for å få formet innerstøvelen til vanskelige føtter. Så skal man stå i støvlene med tuppen på en to tom fire i 15min.

Om du får tak i en støvel, Eks Tx Pro fra Scarpa i din størelse og får utført disse to punktene, med varmebehandling av innerstøvel og en formstøpt såle, vil jeg mene at mye skulle være gjort, men jeg vet det finnes kranglete føtter, tro meg ! 

Å spenne på seg støvlene er også et punkt i tilpassingen, du må finne det optimale spenne hakket, som gjør at foten sitter der den skal og ikke beveger seg, samtidig som at det ikke går på bekostning av comforten og blosirkulasjonen.

Det finnes også andre måter å tilpasse støvlen på, men dette er det enkleste å begynne med.

Ser du skriver Crispi Svartisen. Ser ingen som helst grunn til at den skal kunne være mere behagelig, enn en Scarpa TxPro.

Det hele ender litt opp med hvor ambisjons nivået dit ligger. Svartisen er jo ikke akkurat noe TxPro får å si det sånn.

Tror nok ikke heller en alpin støvel vil være mere comfortabel enn en Telemark støvel. Heller motsatt ! 

Lykke til på veien, måtte den optimale støvelen finne veien til deg ! :-)

- Takk for utfyllende svar. Jeg har vurdert en størrelse større fra Jesting, og teste den mer enn det jeg gjorde da jeg hadde en variant i hus en kveld. Jeg har ikke noen butikk her som har varmemaskin, så da må jeg evt. reise et stykke for å få ordne dette. Skal på Bjorli om noen uker, så da har jeg et håp om at jeg kanskje kan få god hjelp. 

Tanken min med svartisen er at jeg har gode erfaringer med lærsko fra før, både de gamle jeg har nå, samt fjellsko i lær. De har en tendens til å passe føttene mine bedre, så jeg tenkte det ville være lettere å få de til å passe enn plastsko. 

Ambisjonsnivået er ikke større enn at jeg helst vil kjøre uten vondt i føttene sammen med barna mine i slalombakken. Samt mulig en eller annen topptur av det enklere slaget, gjerne med eldste datteren. 

Igjen, takk for svaret.