1) SKO. Det er undervurdert å legge igjen gode penger i sko. Folk starter gjerne med fav.ski, deretter bindinger, så kjøper man sko etter hva man har igjen. Jeg har gjort det. Jeg angret.2) FLEX: Nybegynnersko/standardpakker ala Gmax/XXL, til folk som cruiser i løypen ligger gjerne på 80ish. Gitt at du er ca 100kg, så trenger du tilstrekkelig fleks på støvler, hvert fall i bakke, der man har masse moment i sving. Skal sko kunne respondere på den vekten/kraften inn i sving, så mener jeg at 90-100 i fleks blir litt for lite for 100kg. OBS! Brukte sko blir mykere med tiden, så hvis du kjøper brukt, hør hvor mange sesonger etc skoen er blitt brukt før du slår til. Ikke vær redd for å spøre og grave.3) RAMME vs TECH. Du sier at vekt oppover ikke har så mye og si. Det sier stort sett alle som ikke har prøvd lett utstyr. 80% av tiden turen tar er oppover, du blir forbauset hvordan turen endres med lettere utstyr. Men igjen, lett = dyrt. Så budsjett tilsier rammebinding, behovet for kraftig binding, samt at det er mer forenelig med bakkekjøring. Lou Dawson i wildsnow.com, en mann som livnærer seg med tur/testing av utstyr, er veldig tydelig på at techbindinger ikke er ment som "full resort binding (https://www.wildsnow.com/bindings/d.../dynafit-binding-tech-skiing-faq/#resort). 3) BREDDE. Veldig enig Flyt! og Mikko.A. Vær måteholden med bredden. Alt med ski er trade-off, det finnes ingen valg som er vinn-vinn. Enten det er lenger ski, bredere ski, stivere ski, lettere ski = du oppgir alltid noen egenskaper. Det har vært en trend om at bredere er bedre, og mange av de som definerer idretten har et annet behov enn vanlig folk, enten de reiser rundt for å finne optimale forhold, eller flere ski til ulike forhold, osv. De må ikke velge et "kompromiss". ca 100 mm midje til en ca 100kg kjører vil være en god allround setup. Pass på å behold litt lengde på skiene, gitt høyde/vekt du har=) 4)VEKT. Siden skien skal brukes i bakke også, pass på at du ikke velger en for lett modell. Du er en såpass kraftig kar, at skal skien brukes 50/50 i bakke/topptur, og du annonserer at nedturen er viktigst, vil en lett ski i heisbasert kjøring fort bli en "lettvekter". En tyngre forhold pløyer ikke skien like godt som en ski med litt høyere vekt. Den blir litt mer utfordret, litt mer dyttet på av snøen - der en litt tyngre ski dytter snø (vekk).