Tips ved kjøp av nye telemarkski.
|
Fersking
|
OP
Fersking
Er på utkikk etter nye telemarkski. Har stått på de samme twintip-skia jeg fikk for 7 år siden som egentlig alltid har vært for korte og jeg mistenker at de ikke har vært serlig egnet for telemark-kjøring. Har aldri prøvd å kjøre telemark med andre ski(annet enn Nansen-fjellskia mine), så er temmelig blank når jeg nå vurderer å kjøpe nytt. Jeg er 192 høy og veier rundt 90 kg. Jeg kommer trolig til å stå 50/50 preparert og off-pist. Bruk på topptur blir bare unntak. Jeg ønsker ski jeg kan kjøre skikkelige telemark-carving-svinger med i nokså høy fart samtidig som de er brukbare off-pist og ikke er håpløse å bruke i skogen med. Har lest litt på ulike forum og tenker at ski på 190 med midtbredde 75-80 kan være en løsning. Noen som har tips til valg av lengde på skia og breddemål? Eventuelt konkrete ski som kan anbefales? Takk på forhånd.
|
|
|
 Re: Tips ved kjøp av nye telemarkski.
|
Medlem
|
Medlem
Har prøvd eit par svingar på Vølkl BMT94 som er ei utruleg kjapp ski å svinge, og meget stabil og fin :)der har du ei ski som er bra allsidig både i og utanfor bakken om du ikkje vil ha for mykje breidde under fot. sjølv likar eg litt breiare ski, som kanskje har litt flatt spann på midten. då får du ei god ski i laussnøen, og dei fleste er rimeleg stabile i bakken 
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg har veldig god erfaring med dynastars cham ski samme bruk du beskriver. Har både 87 og 107 utgaven og syns 107 skien er virkelig morsom i stor fart i bakken, samtidig som den flyter bra utenfor. Skien krever litt fart og kraft for å bli gøy. HM-utgaven er sikkert litt snillere her, evt har cham 97 kortere svingradius og er lettere. 107 får du i 190 lengde som sikkert er perfekt for deg.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hei igjen. Tusen takk for nyttige tips. Kanskje har jeg vært for skeptisk til brede ski... Hva tror dere om disse skiene?: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=75519091 Vil disse fungere ok til telemark-carving i preparerte løyper?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
De vil funke veldig bra for deg, vil jeg tro. Er selv 173 og ca 65kg, har kjørt flere år på Navis 186 m/Cobra, de har funket til alt fra bakke, skog, storfjell, topptur for meg.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
1)Jeg er 192 høy og veier rundt 90 kg. Jeg kommer trolig til å stå 50/50 preparert og off-pist. Har lest litt på ulike forum og tenker at ski på 190 med midtbredde 75-80 kan være en løsning. 2)Jeg ønsker ski jeg kan kjøre skikkelige telemark-carving-svinger med i nokså høy fart samtidig Noen som har tips til valg av lengde på skia og breddemål? 1) Høyden din dikterer til en viss grad hvor lange ski man skal ha. Men vekten er vel så viktig, gitt skiens bæreevne i løsere snø. Så lengde rundt 190 gir mening, hvert fall siden ski er blitt relativt kortere med rocker-teknologi. Er det twintip, er skien enda kortere, siden det er rocker i begge ender, så bare vær klar over det. Men bredde på 75-80 er bra i bakke, men til din vekt så kommer du til å ligge veldig bakpå i løssnø, hvis ikke kommer skiene dine til å synke. Det er (bly)tungt i lengden. Ville vurdert en midje på ca 100. Er selv 183/85kg, og har en allmountain på 98mm. Og flyter fint på telemark i 20/30 cm snø. Selfølgelig vil en bredere ski flyte enda bedre, men man oppgir bakkeegenskaper ved bredere ski.2) du nevnte også at du vil ha noe som tåler fart. En ski med skikkelig trekjerne er basis da(men det har de fleste ski over veil.pris 4000 kr). Så har man f.eks ski med titanal (evt karbon), som gjør at ski blir enda stivere. For å gi en kort pekepinne:- finn deg en ski med tradisjonelt spenn på midten av skien (har ingen erfaring med flat spenn, men trad.spenn er det beste til fart/hardt underlag. Det er tried & tested.)- Blizzard har modeller med titanal, men vet ikke hvor mange modeller de har med trad.spenn under. Volkl har modeller med titanal, og normalt spenn på midt. Atomic har modeller med titanallinjer og normalt spenn under.- hvis du trives best under høy hastighet, så kan ski med høyere svingradius være å foretrekkeVelger og IKKE gi en anbefaling på noen spesifikke ski. Har stått på alt for få modeller til å ha et godt sammenligningsgrunnlag - og det tipper jeg de fleste andre også har selv om de "anbefaler" ski. Og mine anbefalinger vil jo være knyttet opp til min høyde/vekt/kjøremåte/ønske. Skal jeg gi råd, kan jeg ikke si hva jeg trives med.
|
|
|
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hei! Kjører selv Vølkl mantra med ntn binding og synes det fungerer topp. skia har ett tradisjonelt spenn som gjør den supergod i bakken og carver lett samt litt rocker i tuppen så den flyter greit i løssnøen. skia er vel 98mm på midten så dette er en topp ski både i og utenfor bakken. Ellers er de fartsstabile og målrettet i kjøringen noe jeg personlig liker med Telemarkski, mange med mye rocker blir veldig nervøse i bakken med høy fart.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Mitt tips; Gå for breiare ski, gjerna 100-110 midtbredde, ikkje vits i å sikta seg inn på is-ski på telemark, dyrk kjøring på godt føre. køyrer hovedsakelig på völkl two, 126 midtbredde (har gått frå 89->100->107->126), som fungere godt så lenge det er eit lite lag å svinga i, men til bakkebruk vert for breie og for mykje rocker. til bakkedagar fungerer 100 og 107 uten rocker bra, som eg trur og vil passe til ditt bruk.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Mitt tips; Gå for breiare ski, gjerna 100-110 midtbredde, ikkje vits i å sikta seg inn på is-ski på telemark, dyrk kjøring på godt føre. køyrer hovedsakelig på völkl two, 126 midtbredde (har gått frå 89->100->107->126), som fungere godt så lenge det er eit lite lag å svinga i, men til bakkebruk vert for breie og for mykje rocker. til bakkedagar fungerer 100 og 107 uten rocker bra, som eg trur og vil passe til ditt bruk. 1)Volk two er jo en rein full-rocker, og vil sådan ikke være noe godt allround alternativ. Jeg er helt med på at det er overlegent med en en bred ski til de gode dagene (jeg har det selv), men alle dager er ikke reine pudderdager. For folk flest så vil de fleste dager være normale dager, man har ikke alltid 20 cm nysnø, man har ikke alltid blå himmel, etc. Noen ganger har man bare ledig tid den og den datoen, og da blir forholdene det de er.2) til bakkedager anbefaler du 100-107 uten rocker. Denne skien finnes ikke - ingen lager en slik type ski, kanskje noen 5-6 år gamle modeller fra rossignol som hadde flat spenn, mener jeg å huske. Men de var laget for løssnø, i sin tid. Så brede ski blir utelukkende laget til frikjøring/løssnø, og er sådan laget med rocker (og mange ski har også redusert/moderat spenn for å gi bedre egenskaper til frikjøring/løsere forhold). Men til bakkeski er det ingen som produserer så brede ski (uten rocker). Smalere ski til bakkebruk har utelukkende bedre egenskaper enn brede ski, nettopp fordi hard bakkekjøring krever andre egenskaper i en ski enn løssnø.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Tusen takk for gode og nyttige tips. Endte opp med å kjøpe brukte ski på finn, med midtbredde på 103 etter tipsene fra dere. http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=75519091 Gleder med til å få testet de ut i bakken.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Gratulerer med fantastiske ski. Eg er sjølv 192/96 og har disse skia til telemark. Dei er nydelege å køyre på med fantastisk kontroll i stor fart. Har stålkontroll sjølv i oppkøyrd bakke når eg er i flyten. Trur det har mykje med skia å gjere. Pudder er deilig og, sjølv om det flyt aller best i litt brattare pudderterreng. Eg hadde aldri seld mine for 1800 kroner, sjøl om dei er nokre år eldre enn dei du har kjøpt.
|
|
|
|
|