Mitt tips; Gå for breiare ski, gjerna 100-110 midtbredde, ikkje vits i å sikta seg inn på is-ski på telemark, dyrk kjøring på godt føre. køyrer hovedsakelig på völkl two, 126 midtbredde (har gått frå 89->100->107->126), som fungere godt så lenge det er eit lite lag å svinga i, men til bakkebruk vert for breie og for mykje rocker. til bakkedagar fungerer 100 og 107 uten rocker bra, som eg trur og vil passe til ditt bruk.
1)Volk two er jo en rein full-rocker, og vil sådan ikke være noe godt allround alternativ. Jeg er helt med på at det er overlegent med en en bred ski til de gode dagene (jeg har det selv), men alle dager er ikke reine pudderdager. For folk flest så vil de fleste dager være normale dager, man har ikke alltid 20 cm nysnø, man har ikke alltid blå himmel, etc. Noen ganger har man bare ledig tid den og den datoen, og da blir forholdene det de er.2) til bakkedager anbefaler du 100-107 uten rocker. Denne skien finnes ikke - ingen lager en slik type ski, kanskje noen 5-6 år gamle modeller fra rossignol som hadde flat spenn, mener jeg å huske. Men de var laget for løssnø, i sin tid. Så brede ski blir utelukkende laget til frikjøring/løssnø, og er sådan laget med rocker (og mange ski har også redusert/moderat spenn for å gi bedre egenskaper til frikjøring/løsere forhold). Men til bakkeski er det ingen som produserer så brede ski (uten rocker). Smalere ski til bakkebruk har utelukkende bedre egenskaper enn brede ski, nettopp fordi hard bakkekjøring krever andre egenskaper i en ski enn løssnø.