1)Jeg er 192 høy og veier rundt 90 kg. Jeg kommer trolig til å stå 50/50 preparert og off-pist. Har lest litt på ulike forum og tenker at ski på 190 med midtbredde 75-80 kan være en løsning.
2)Jeg ønsker ski jeg kan kjøre skikkelige telemark-carving-svinger med i nokså høy fart samtidig
Noen som har tips til valg av lengde på skia og breddemål?
1) Høyden din dikterer til en viss grad hvor lange ski man skal ha. Men vekten er vel så viktig, gitt skiens bæreevne i løsere snø. Så lengde rundt 190 gir mening, hvert fall siden ski er blitt relativt kortere med rocker-teknologi. Er det twintip, er skien enda kortere, siden det er rocker i begge ender, så bare vær klar over det. Men bredde på 75-80 er bra i bakke, men til din vekt så kommer du til å ligge veldig bakpå i løssnø, hvis ikke kommer skiene dine til å synke. Det er (bly)tungt i lengden. Ville vurdert en midje på ca 100. Er selv 183/85kg, og har en allmountain på 98mm. Og flyter fint på telemark i 20/30 cm snø. Selfølgelig vil en bredere ski flyte enda bedre, men man oppgir bakkeegenskaper ved bredere ski.2) du nevnte også at du vil ha noe som tåler fart. En ski med skikkelig trekjerne er basis da(men det har de fleste ski over veil.pris 4000 kr). Så har man f.eks ski med titanal (evt karbon), som gjør at ski blir enda stivere. For å gi en kort pekepinne:- finn deg en ski med tradisjonelt spenn på midten av skien (har ingen erfaring med flat spenn, men trad.spenn er det beste til fart/hardt underlag. Det er tried & tested.)- Blizzard har modeller med titanal, men vet ikke hvor mange modeller de har med trad.spenn under. Volkl har modeller med titanal, og normalt spenn på midt. Atomic har modeller med titanallinjer og normalt spenn under.- hvis du trives best under høy hastighet, så kan ski med høyere svingradius være å foretrekkeVelger og IKKE gi en anbefaling på noen spesifikke ski. Har stått på alt for få modeller til å ha et godt sammenligningsgrunnlag - og det tipper jeg de fleste andre også har selv om de "anbefaler" ski. Og mine anbefalinger vil jo være knyttet opp til min høyde/vekt/kjøremåte/ønske. Skal jeg gi råd, kan jeg ikke si hva jeg trives med.