Hei Bærnt.
Skiløperen Skinstad er ikke vitenskapsmann, og vi skal ikke vekte hans konklusjoner om stålsikling for tungt, helt sant. Du referer til artikkelen som blir linket til bloggen allerede. Har også sett tilsvarende bilder fra doktorgraden/rapporten til Kuzmin. Har ikke konkret bildebevis på at voks/glider trekker inn, kilden "min" er boken til Hans Olav Hamran "God glid", der han skriver at glider/voks kan trekke inntil 0,04 mm inn i sålen. Men jeg vet ikke hva slags forskningsmaterial som ligger bak, det blir ikke opplyst noe om i boken (boken skal jo hjelpe folk, ikke forklare for folk).
Det jeg mente var av stor betydning, og noe man bør kunne lene seg på (sett i lys av at han er sønnen til Åge Skinstad, tidligere sportssjef i NSF, som gjør at noen hemmeligheter og kunnskap blir delt med sønnen) er utsagnet hans: "..Jeg vet med sikkerhet at ingen av de benyttet seg av stålsikling, verken i forberedelsene til selve rennet, eller i preparerinsfasen tidligere på året.." Altså ingen fra verdens beste skilandslag bruker stålsikling. De benytter glider (ikke nødvendigvis fra Swix selv om de er sponset, f.eks hadde ikke Swix Gallium under kollen-VM, selv om det ble brukt http://www.tv2.no/a/3454909).
Som sagt, hvis Kuzmin-metoden er bedre - så er det kun et tidsspørsmål før alle i verdenseliten gjør det. Ingen vil avstå fra å gjøre noe enklere/raskere som gjør dem bedre=)OFF-topic: han er ikke blant de beste skiløpere, dvs han må jobbe vanlig jobb, og trene på fritid for å bli best--> har ikke støtteapparatet til NSF i ryggen, og må derav legge igjen ganske mange timer i smørebuden hver eneste sesong. Både testing og smørningen gjøres selv. Så han tester storparten av skiene hans selv, og har nok utviklet en magefølelse for hva som er god gli. Men bak magefølelsen ligger det konkrete, målbare handlinger - men de deles ikke offentlig. De har jobbet beinhard for å finne ut konkurransefortrinn, da forblir det også hemmelig og ord som føler blir kanskje brukt (han er ikke vitenskapsmann, har ikke noe å bevise innen skiprepp). Så for kan heller to folk på et internett-forum krangle om en fyr, som bruker mye mer tid, mye mer ressurser og er (delvis) i et skimiljø med mye mer kunnskap, om han har peiling eller er ute å kjøre....