Kildene mine er ikke Swix, og jeg er helt enig at de er innhabile som kilde. Refererte kun til swixschool.com hvis han hadde lite kunnskap om voks, og ønsket å lære metoder. Påstanden med at voks trekker inn i sålen, og sådan gir enda bedre gli, lærte jeg av en venn som har erfaring fra et skiverksted, vet ikke om Hans Olav Hamran er kilde? 

Men påstanden om at voks gir et bedre maxresultat vil jeg hevde er det rådene oppfatning i skimiljøet generelt. Den norske smørebussen var en fiasko i Sotsji, men og det var kanskje andre nasjoner som brukte voks også. Spørsmålet er ikke om de som vokser feiler eller ei. Spørsmålet er om det finnes nasjoner (eller smørere) som er kjent for å levere varene over lengre tid som ikke benytter voks. Og om de i det hele tatt eksisterer. Kvalitet er alltid en egenskap som selger, og stålsikling ville slått gjennom/blitt annerkjent hvis det hadde vært det beste. I OL 1992 hadde en smører tilfeldigvis prøvd å steinslipe skiene, og det var ca 4-5 personer som kjente til effekten det gav (de norske skiløperene), men nå er steinslip et must for å hevde seg pga effekten det gir. Teknologi som gjør mestere vil alltid slå gjennom! Har Kuzmin rett så er det et tidsspørsmål før det er den gjeldene metoden. Og enn så lenge så har gliding "herredømme". Kan sitere Petter Soleng Skinstad (sønnen til den mer kjente Åge Skinstad) i et spørsmål om stålsikling vs voks: "Jeg har veldig positive erfaringer med tradisjonell metting av ski, og det er også dette landslaget gjør for å optimalisere utøvernes ski. Sist jeg gikk renn mot landets beste langrennsløpere var i NM i Steinkjer, og der hadde alle tilknyttet Norges Skiforbund betydelig mye bedre glid enn de andre løperne på start. Jeg vet med sikkerhet at ingen av de benyttet seg av stålsikling, verken i forberedelsene til selve rennet, eller i preparerinsfasen tidligere på året."

Han innrømmer også en viss inhabilitet gjennom sponsor avtale"...Samtidig må du huske at jeg har en god avtale med Swix gjennom Team Norgeshus, og ettersom Swix tjener adskillig mer på å selge glider enn de gjør på å selge stålsiklinger..."

http://petterskinstad.blogg.no/1325801692_metting_av_ski.htmlI samme blogg-innlegg stiller Skinstad spørsmål om hvordan f.eks ei våtsnøski med grov struktur skal tåle å stålsikles hver gang du skal gå renn uten at strukturen forsvinner. Han forstår ikke hvordan det skal gå til...