Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Stereo Wolf med 75 mm telemark?
#184810 15/01/2016 6:43 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei 

Er det noen som har erfaring med Stereo Wolf til telemark? Opplever at mange "moderne" ski med litt bredde har tyngdepunktet forholdsvis langt fram, noe som gjør at skia "graver" litt i offpisten. For mye rocker gir utfordringer i forhold til bakskia og og stabilitet i fart i preparerte løyper (skal ikke være lett...).

Hvordan er tyngdepunktet på Stereoskia, og erfaringer med lengde vs sving/flyt/grep?

Alle tips mottas med takk!

Yngve

Re: Stereo Wolf med 75 mm telemark?
-whiteass- #184811 19/01/2016 10:47 PM
Fersking
Fersking

Hei Yngve!

Jeg har kjørt en sesong på Wolf prototype med 22Designs 75mm binding og synes det fungerte veldig bra. Min erfaring med "moderne" ski er at man ikke bør/trenger å montere bindingen like langt bak som det var anbefalt tidligere. tradisjonell telemark mount har vært 2-4cm bak recomended mount, mens min erfaring er mer 0-2. Jeg monterer ofte 1cm bak, det gir også løft i tuppen når du går med feller i løssnø. Jeg har ikke hatt erfaring med at denne skia dykker unormalt mye i pudder.

Når det er sagt så er Stereo Wolf en topptur ski, og følgelig ikke hverken en pudder-ski eller en bakke-ski. Den vil nok føles noe ustabil om du gønner gummi-skogen på holke, og vil nok dykke noe om det er 60cm champagne-pudder, men den topptur skia som ikke gjør det skulle jeg veldig gjerne likt å teste! :) 

Jeg har brukt wolf til stort sett alle toppturer det siste året, og synes det har fungert veldig bra. Den kommer nok mest til sin rett på moderat dyp løssnø eller vårsnø. Den er relativt brei og er sånn sett en god allround. Lynx er smalere (dermed lettere) og funker bedre på renne-kjøring og litt fastere vårsnø. Om du er ute etter en pudder-topptur ski ville jeg vurdert Polar Bear, den bredeste i serien. 

Håper dette var litt til hjelp :) 

Sigurd

Re: Stereo Wolf med 75 mm telemark?
-whiteass- #184812 21/01/2016 7:20 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for tips!!

Optimalt burde man hatt et par Lynx og et par Plar Bear, men lommeboka stemmer nok for Wolf som et "allround-kompromiss".

Yngve