Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Åsnes Storetind Carbon eller randopakke?
#184753 20/01/2016 9:45 PM
Orjand Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

hei!

Ser dette ha vært diskutert før, men drister meg med en ny tråd! (Mulig tråden burde lagt under Telemark?)

Hadde egentlig tenkt å kjøpe meg noen gode fjellski med noen solide lærsko med tanke på moderate toppturer. Har etterhvert begynt å sikle på Åsnes Storetind Carbon som jeg tenkte i combo med Scarpa T4. T4 viser seg å være for smal i framfoten, så det er ikke en aktuell støvel lenger. Vurder da Storetind sammen med Andrew Artico http://www.andrewshoes.com/prodotti/en/telemark/, eller å bare smelle til med full rando-pakke. Merker at jeg har låst meg litt på Storetind Carbon ettersom den er superlett og vil være behagelig å gå på tur med. Ser for meg at det blir mest moderate toppturer i Kvamskogen / Gullfjellet i Bergensområdet. Håper på gode råd til total noob

Re: Åsnes Storetind Carbon eller randopakke?
Orjand #184754 21/01/2016 10:33 AM
Entusiast
Entusiast

Har selv Storetind carbon med Scarpa T4 og Voile 4-pin. Dette er et veldig flott oppsett, til sitt bruk: fjellski. Det er fjellski som du kan kjøre ordentlig telemark med og som gir en helt annen kontroll enn andre fjellski. De er og gode jaktski da de ikke trenger å være så lange for å få nok flytareal. Det andre settet med fjellski jeg har (tradisjonelle rette ski med høyt spenn og lærsko) har ikke blitt brukt etter jeg kjøpte Soretingkomboen da jeg finner den bedre på alle måter bortsett fra å gå i preppa løyper. Som randoski faller de til kort dog. De er artig nok i pudder i lav fart og carver greit når det er hardt og slett (krever dog ekstra oppbygging av bindingen, carveplater), men er alt for små og lette til å kjøre telemark så snart det blir ujevnheter. Det at sko og bindinger gir minimal bøyemotstand hjelper heller ikke på ujevnt føre. Lærsko inn i denne miksen vil bare gjøre dette verre og ofre kantkontrollen plastsko gir (du kan alltids sjekke ut Scott Excursion for en annen plastsko). Med den tunge, ofte vindpåvirkede snøen det er mye av i Bergensregionen så kommer du til å gå mye på tryne med denne komboen.

Om fokuset er toppturer og ikke fjellturer kjøp randoski og utstyr. Se siste FF for test av telemarkbindinger for topptur om du vil kjøre telemark eller gå for techbindinger om du vil låse hælen. Velg lette ski, men med litt bredde og god rocker foran for å takle tung vestlandspudder og ujevn løssnø. Kvamskogen og Gullfjellet er ganske korte turer (600 høydemeter med minimal innmarsj) så det er verdt å ha litt tyngre ski for å takle snøen. Da vil du samtidig har ski som takler en tur utfor løypene i Voss.

Orjand #184755 21/01/2016 1:32 PM
Fersking
Fersking

Stort sett enig med F33d3r, men hvis utgangspunktet er et alternativ til fjellski så ville jeg vurdert et litt lettere oppsett, som ihvertfall for min del gjør det mer attraktivt å komme seg på tur, gir flere høydemeter per time og fortsatt er helt ok nedover. Et oppsett med lette ski med midtbredde litt under 100mm, lette bindinger og støvler i tlt6-klassen gir kanskje et totalt sett lettere oppsett enn Åsnes-oppsettene du ser på. Det er flere randoski med midtbredde på 90-100mm som ikke veier stort mer enn Åsnes-skia, så sistnevnte er egentlig ikke imponerende lette, spør du meg. Og uten at jeg har testet alt av telemark-oppsett så vil jeg tro det er lettere å gå opp med techbinding enn med telemark-fleks.

Orjand #184756 21/01/2016 3:07 PM
Orjand Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for gode svar!

Jeg har nå siktet meg inn på Atomic Backland støvler, og valget står mellom Åsnes Fyk og Blizzard Zero G85 ski. Fyk har den fordelen at de har mulighet for kortfeller, noe jeg ser for meg er supert om man skal traske litt inover i kupert terreng. Ser for meg at de kan fungere som en slags fjellski på den måten. Fordelen med Blizzard zero er at de er litt lettere. Heller mot Åsnes Fyk. Hva mener dere?

Orjand #184757 21/01/2016 4:01 PM
Fersking
Fersking

Kortfell kan nok ha noe for seg, men så snart det blir toppturterreng og/eller hardt føre så må hele feller på for ikke å miste feste. Selv om det kan virke bredt, så vil jeg anbefale å gå opp til 90+ i midtbredde, da har du noe som flyter ok i løssnø og som ikke minst gjør det enklere å svinge på gjennomslagsføre etc. Som du sikkert har sett så er f.eks. zeroG95 lettere enn åsnes fyk så jeg ville valgt disse. Burde jo reklamert for åsnes, men de når ikke helt opp på vekta ihvertfall. 

Orjand #184758 21/01/2016 6:21 PM
Fersking
Fersking

Hei eg liker i alle fall åsnes storetind carbon svært godt til sitt bruk, supert å kunne ta seg ein god gammeldags ski fjelltur som også inneber  mykje fin klassisk skigåing i flatt lende og besøk på moderate topper,deiligt å la plastskoa til tider stå igjen heime og leite fram crispi svartisen skoa,bruker voile 3 pin bindinger på mine FJELLSKI med smørespenn og kortfell.(huff begynner å få litt mange typer ski men som sikkert mange andre her inne så ditte ski styre litt lidenskap).

Orjand #184759 22/01/2016 8:10 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei, Jeg har en Åsnes Storetind Carbon og er meget fornøyd. Jeg har satt tech binding på skiene og kjører med en lett randostøvel. (Scarpa F1). Det gir et lett ski som er god å kjøre med offpiste, men også helt fin i bakken. Etter mitt syn er dette en pakke som egner seg til lengre og flatere turer. De er lette å gå med og med kortfellen kan jeg gå i slake partier. Med kortfell er skiene merkbart lettere å føre fram enn en vanlig rando ski med hel fell. Det merker man på lengre turer. Blir det brattere skifter jeg til hel fell. Med randobinding har jeg all den støtte jeg trenger nedover. Sjekk ut linken https://www.dropbox.com/s/49r322itn9jvqbz/Storebott%201.%20mai%2015.MOV?dl=0  og prøv å finn ut hvem som kjører på Storetind, og hvem som har vanlige rando ski. (det er han som kjører først)  Jeg har andre rando oppsett som jeg bruker på  "vanlige" toppturer. I fjor gikk vi Skålatårnet - Lodalskåpa- Bødalseter, og da hadde jeg stor glede av Storetind skiene. Anbefales! Jeg tror denne type skli/binding kan og bør erstatt mange 1000 fjellski i dette landet. Ski som de færreste klarer å kjøre ned en fjellside på.

Orjand #184760 22/01/2016 10:54 AM
Orjand Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for gode innspill!Jeg har nå konkludert med at jeg går mer mot en toppturorientert pakke, og er veldig sugen på Blizzard Zero 85 mtp vekt, Åsnes Fyk er som nevnt forlokkende med kortfell. MEN jeg er redd for at jeg fort vil savne mer bredde på skien dersom jeg først får smaken på pudderkjøringen. Jeg er usikker på hva som er det rette mtp snøforholdene i disse traktene(vestlandet)Burde jeg gått for Zero 95, eller kanskje Åsnes Tind med kortfell?

Er veldig fascinert av kortfell, da jeg vil kunne bruke skien på en mer "normal" fjellskitur.(les: være med venner som har fjellski på tur)

Orjand #184761 22/01/2016 12:33 PM
Entusiast
Entusiast

Vestlandet har mye snø, men den er ofte tung. Dette taler for bredere ski ettersom tyngre snø bremser deg mer.

Orjand #184762 22/01/2016 1:06 PM
Fersking
Fersking

Veldig enig med Reidar S; lurer på når noen lansererer "fjellskia 2.0" med kortfell, techbinding og plastsko til pakkepris (og vekt) som matcher fjellskipakker.

Alle de som i dag skrubber ned bakkene mot negerlandsbyen med fellene på vil ha stor glede av dette!!

Se forøvrig dagens sak på friflyt.no om neste års moonlight skis, har du penger så får du veeeeldig lette ski fremover...

Orjand #184763 22/01/2016 1:43 PM
Fersking
Fersking

Muligt eg og får prøve den reidar s har eit par scarpa f1 som ledige,tenkt tanken siden lærskoa og voile 3pin mildt sagt gir dårlig kontroll nedover når vanskelig snø.

Orjand #184764 23/01/2016 1:42 AM
Fersking
Fersking

Har kjørt mye på Åsnes Fyk. Flott allroundski som takler variert føre meget bra.Ellers er det mange lette bredere alternativer på markedet som tåler å kjøres hardt.Min neste ski blir SkiTrab Mistico med ATK Newmark Freelock, evt. DPS Wailer 99 Tour med samme binding.

Orjand #184765 23/01/2016 3:24 PM
Orjand Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Da var Blizzard Zero 85 med Radical bindinger og Backland støvler kjøpt og betalt!støvlene virker iallefall meget lovende! Blir spennende å se om dette oppsettet fungerer som både "fjellski" og nedoverski. Regner med at pudderplanker står på ønskelisten neste sesong

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå