Har selv Storetind carbon med Scarpa T4 og Voile 4-pin. Dette er et veldig flott oppsett, til sitt bruk: fjellski. Det er fjellski som du kan kjøre ordentlig telemark med og som gir en helt annen kontroll enn andre fjellski. De er og gode jaktski da de ikke trenger å være så lange for å få nok flytareal. Det andre settet med fjellski jeg har (tradisjonelle rette ski med høyt spenn og lærsko) har ikke blitt brukt etter jeg kjøpte Soretingkomboen da jeg finner den bedre på alle måter bortsett fra å gå i preppa løyper. Som randoski faller de til kort dog. De er artig nok i pudder i lav fart og carver greit når det er hardt og slett (krever dog ekstra oppbygging av bindingen, carveplater), men er alt for små og lette til å kjøre telemark så snart det blir ujevnheter. Det at sko og bindinger gir minimal bøyemotstand hjelper heller ikke på ujevnt føre. Lærsko inn i denne miksen vil bare gjøre dette verre og ofre kantkontrollen plastsko gir (du kan alltids sjekke ut Scott Excursion for en annen plastsko). Med den tunge, ofte vindpåvirkede snøen det er mye av i Bergensregionen så kommer du til å gå mye på tryne med denne komboen.
Om fokuset er toppturer og ikke fjellturer kjøp randoski og utstyr. Se siste FF for test av telemarkbindinger for topptur om du vil kjøre telemark eller gå for techbindinger om du vil låse hælen. Velg lette ski, men med litt bredde og god rocker foran for å takle tung vestlandspudder og ujevn løssnø. Kvamskogen og Gullfjellet er ganske korte turer (600 høydemeter med minimal innmarsj) så det er verdt å ha litt tyngre ski for å takle snøen. Da vil du samtidig har ski som takler en tur utfor løypene i Voss.