Sitat Gurvin: personlig trur eg at global oppvarming ikkje er menneske skapt, men ein naturleg variasjon av temperatur i på jorda.
Det er nesten så jeg kunne tenkt meg å anbefale deg foredraget til Siri Kalvig som heter "Himmel og Hav". Der får du forklart på en lettfattelig måte hva de endringene vi har sett de siste 15 år går ut på. I tillegg får du pene damer å se på samtidig, som kanskje gjør det mer interessant?!
Det er nemlig ingen tvil om at "noe skjer", og det skjer i et tempo som øker og øker. Det er ingen tvil om at siste "lille" istid hadde sin topp rundt 1850 og at det har blitt varmere siden det, men det som har skjedd de siste 15 år skiller seg ut fra ALLE statistikker. Klimamodeller viser at det er de menneskeskapte klimaendringer som har betydd mest for temperaturøkningen på jorden de siste 15 år.
Jeg har de siste 10 år tilbringt mye tid på Svalbard. Arktis fungerer på mange måter som Europas (og til en viss grad verdens) søppelbøtte pga vinder fra sør som møter kalde polvinder og pga den tidligere omtalte golfstrømmen som frakter dritten nordover. Hvorfor har inuittkvinner 80 % mer tungmetaller i brystmelken sin enn kvinner i europeiske storbyer? Hvorfor har 25 % av isen rundt Nordpolen smeltet det siste året? Hvorfor kommer det stadig nye øyer til syne under breene som smelter på Svalbard? Hvorfor kan jeg ikke spise fisk jeg fanger i ferskvann på Svalbard? HVORFOR I H...... ER DET INGEN SOM BEGYNNER Å REAGERE?! De som har svart tidligere i denne tråden (som strekker seg over 2,5 år) sier at vi nordmenn ikke kan gjøre særlig! Hva slags ignorant holdning er det? Selv om vi er et lite land har vi et ansvar! Så lenge vi er et av landene med høyest utslipp per innbygger, kan vi ikke si at andre land (med lavere utslipp per innbygger) skal redusere sine utslipp! Vi må først begynne med oss selv og ikke nok en gang bruke argumentet om at "vi er et lite land"...
De endringer VI har skapt (ja, du og jeg og resten av verden) er ikke lenger reversibel. Det er prosesser vi har satt i gang som vi ikke kan stoppe lenger... Er det ikke på tide å bry seg?
Sannsynligheten er nok stor for at vinteren i 2020 er dobbelt så kort som den var i år (og jeg synes den var ALT for kort også i år). Og sannsynligheten er også stor for at det likevel faller dobbelt så mye snø i 2020 som i år. Altså dobbelt så mye snø, men på dobbelt så kort tid. Det lukter ustabilt vær på lang vei. Og kanskje er ikke det så bra for oss skikjørere... men enda viktigere; det er definitivt ikke bra for jorda vår!
Så neste gang FrP forteller deg at isen rundt nordpolen og på Grønland smelter på grunn av "naturlige variasjoner", så anbefaler jeg deg å sette deg LITT bedre inn i materialet som foreligger!
Ble litt "tante Sofie" dette, men dette er noe som engasjerer meg...!