Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Vonde slalomsko - hvem tilbyr tilpasning/ blokking på Øst- eller sør/østlandet?
#184723 24/01/2016 3:14 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg har fått et par salomon quest 10w i gave, og har hatt et par turer i bakken nå, som var nærmest som tortur for føttene. i dag har jeg bakt innerskoene, og det virker som det hjalp noe - men jeg trenger nok dessverre også å blokke ut skallet, på yttersiden av foten. Har bred fot rett før tærne, og resultatet i trange sko er da store smerter og forhindret sirkulasjon i lilletå og nabotå.

Men så til saken, jeg har ikke blitt stort klokere av å søke på nett: hvor tilbys blokking på øst- eller sørøstlandet? Er bosatt i kragerø, så jo nærmere her jo bedre. Men det viktigste er at det gjøres av noen som kan det. Mellom Kristiansand og Oslo, eller i innlandet langs denne strekningen. Er veldig glad for raske og gode tips!

Re: Vonde slalomsko - hvem tilbyr tilpasning/ blokking på Øst- eller sør/østlandet?
ingvild matzow #184724 24/01/2016 4:55 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har samme problem som deg, og strevd masse med dette. Jeg ville ha vurdert å investert i et par skikkelige såler, om ikke du allerede har det. Med skikkelig mener jeg fra en ortoped eller lignende, ikke disse "ekspertene" på alpinsko, deres jobb er ikke mer enn å gjøre små problemer enda litt mindre.

Jeg har fått blokket støvler enkelte steder i Oslo, uten at det har hjulpet stort i det hele tatt. Problemet er at de blokker mens du venter, hele prosessen kan gå relativt fort. Resultatet kan være bra der og da, men skallet trekker seg fort sammen igjen. Jo lenger skoen får stå i spenn, jo bedre, blokking er tidkrevende!

De eneste jeg har kommet over i Oslo så lang som gjør dette skikkelig, er Jesting Sport på Alnabru. Har nettopp sjokk-blokket et par nye støvler der nå, og de fikk stå i omlag 15 timer, og det virker som at det var dette som skulle til.

Oslo Sportslager, Surefoot og Anton er andre jeg har prøvd, og min erfaring her er ikke god. Mulig andre har vært heldigere, men det er forskjell på om du trenger litt mer plass til lilletåa og å øke bredde over hele lesten. 

Klipskobua skal også være bra, uten at jeg har prøvd dem selv. Så min anbefaling blir uansett Jesting Sport (jesting.no)

Håper det løser seg for deg, vet så inderlig godt hvor kjipt det kan bli med breie føtter og vonde sko!

Re: Vonde slalomsko - hvem tilbyr tilpasning/ blokking på Øst- eller sør/østlandet?
ingvild matzow #184725 24/01/2016 7:56 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for godt og grundig svar! Jeg skal jammen kontakte Jesting Sport, tenker det er verdt å prøve blokking før jeg evt prøver å få spesialtilpassede sko. Det henger høyt, for budsjettet er ikke helt der wink Og om to uker er jeg i de østerriske alper i Bad Gastein, så har tidspress også :-D

Alt jeg kan om materialer generelt og plast spesielt tilsier jo at å bruke god tid er avgjørende, så det er betryggende å høre at de er grundige med dette hos Jesting. Ortopedisk såle kan jo også være tingen.. Men da skoen virker for trang, høres det ulogisk ut å fylle den enda mer med en såle, om du skjønner? Kanskje løsningen ligger i en kombinasjon.

Så noe jeg glemte å spørre om i starten: ca-pris på blokking? Jeg får sikkert godt svar når jeg kontakter dem i morgen, da.

Takk igjen, og ønsker deg en super sesong med lykkelige føtter wink

ingvild matzow #184726 24/01/2016 9:50 PM
Avhengig
Avhengig

Hei Ingvild!

Skal du løse problemene fine må du begynne med å få en tilpasset såle som nevnt over her. Ortopedisk såle er ikke noe mlust om du ikke har store problemer til vanlig med føttene. Men en tilpasset såle  i butikk bør du ha. Som du sier  så trenger du mere plass. Ved å få deg en såle som nøytraliserer foten din vil lengde og bredde økningen ved belastning minimeres noe som igjen vil gi deg bedre plass i skallet! Ingen bootfittere som kan faget vil jobbe med skallet ditt før såle er på plass. Ved å blokke skallet på press punktene uten å ha nøytralisert foten på en såle vil fort foten bare følge etter der du flytter skallet og problemet vil vedvare. 

Klippsko bua på Bekkestua er et meget godt alternativ. Samt Pål og Asle på sportslagret er dyktige typer med utallige timer i skiskoa selv hver sesong så de vet hva som skal til. Jesting har jeg aldri hørt noe om i bootfitting sammenheng så deres erfaring/kunnskap skal jeg ikke uttale meg om. Evt har du skibua på Hafjell med Putte eller Hemsedal. Får du ikke løst problemet før Bad Gastein så kan jeg komme med tips til butikk/folk der også. 

Pris er litt varierende. Som regel er det inkludert i prisen der man kjøper skoene. Regn med pris pr punkt Evt times pris på 1000-1500 or time.

ingvild matzow #184727 24/01/2016 10:34 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Pris varierer med hvor mye arbeid som skal til. Var i kontakt med Klipskobua selv, de tok 500 PR halvtime.

På Jesting betalte jeg 500 for ferdig blokka støvler, men det kunne sikkert blitt dyrere, alt ettersom hva som skal til. I mitt tilfelle å blokke ut 8 mm i bredden, det gir kanskje en liten pekepinn. Uansett kan de sikkert gi deg svar. Men igjen, pass på at hvem du nå velger, lar støvlene stå lenge nok!

Om du ikke har mongo-tråkk som meg, så klarer du deg med en vanlig tilpasset såle, de er de også veldig flinke på der.

Det er ikke mange som har hørt om dem, fordi de driver smått uten reklame, og i utsiden av byen. Og holder dermed prisene sine lave på alt av utstyr og mekking. Men er blant de med mest erfaring og kompetanse, etter mye prøving og feiling, er det hvertfall den eneste butikken jeg handler alpint smile

ingvild matzow #184728 25/01/2016 8:56 AM
Avhengig
Avhengig

Butikken er på ingen måte ukjent! Mere kunnskapen ang tilpassing av sko. Når man har jobba innen faget og ikke har hørt snakk om de fra noen hold ang kunnskap på den fronten blir jeg litt skeptisk da antallet bootfittere i Norge ikke er veldig høyt...

ingvild matzow #184729 25/01/2016 10:33 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Butikken er på ingen måte ukjent! Mere kunnskapen ang tilpassing av sko. Når man har jobba innen faget og ikke har hørt snakk om de fra noen hold ang kunnskap på den fronten blir jeg litt skeptisk da antallet bootfittere i Norge ikke er veldig høyt...

Nå kalte jeg dem heller ikke bootfittere, fra min side er det en anbefaling på bakgrunn av de opplevelsene jeg har med både de og andre i Oslo. For min del, som er vant til å måtte ta av meg på beina 1-3 ganger pr nedkjøring pga smerter, er de de eneste som har klart å gjøre situasjonen levelig, mens de andre jeg har ramset opp bare har gjort vondt verre. Og de er det eneste som har blokka støvlene så de faktisk har holdt, pluss at de er også ærlige nok til å si fra om hva de kan og ikke kan gjøre, i motsetning til visse andre jeg har nevnt lenger opp her.