Jeg har svært lite erfaring med randonee, men jeg har relativt god erfaring med kjøp og handel av utstyret da jeg har undersøkt og kjøpt div utstyr i over 1 år.
Min anbefaling er:
Les på nett! Søk på google. Du ender som oftest opp på gamle friflyt forumsider hvor folk diskuterer det du er ute etter. Men min erfaring er at randoneeutstyr er som musikk: alle har litt forskjellig smak! (Er så klart noe alle er enige om). Men ved å lese og finne informasjon så har du et større utgangspunkt til å finne ut av hva du liker osv.
Test utstyr er det mange som sier. Hvor gjør man dette? På randocamps osv muligens...men da må en jo reise litt rundt = kostnader.
Hvis du er ute etter utstyr som du både kan gå opp og ned på bør du gjøre deg opp en mening om du vil ha tungt eller lett utstyr. Dette blir utgangspunktet for hvilke ski/sko/bindinger du skal ha. Da snevrer du inn søket. Friflyt har tester og guider til hver av disse kategoriene. Dette gir deg en pekepinn på hvilke ski/bindinger eller sko du skal lete etter.
Når du har funnet noen ski du liker så burde du søke etter disse på bruktmarkedet eller på finn.no. Du kan spare mye penger ved å gjøre dette!! Du finner alltid noe, så lenge det ikke er noen veldig spesielle ski. Randoentusiaster skifter som regel ski hver sesong, eller så er det noen som ikke likte det og selger etter 2 gangs bruk.
Kjøp også bindinger brukt! Billigere enn å kjøpe nytt! Som regel er det dynafit sine bindinger som er greiest mtp vekt og brukervennlighet. Mange av disse i flyt på nett. Men følg med hver dag, selges ofte fort.
Sko burde du kjøpe nye og få tilpasset. Gå i butikk og prøv sko som står i stil til ski og bindinger. Ikke vits med lettvektssko hvis du har ski og bindinger du kan dra på med! (Dette er noe jeg har hørt av erfarne folk. Sikkert mange forskjellige meninger på dette feltet). Skituren er dritt hvis skoa er dårlige! Derfor kjøp nye sko. (Eller du kan prøve sko i butikk og finne tilsvarende på nett. Men dette kan ta tid).
Som sagt, dette er min mening og erfaring. Lykke til med kjøp! God flyt!