Jeg ville uten tvil ha gått til en skibutikk og fått veiledning av en skikjører, fremfor en bandyspiller hos XXL. Skiutstyr er en jungel av muligheter, og en ordentlig butikk har et utvalg og en kompetanse som kjedebutikker som xxl og gsport bare kan drømme om. Det koster ekstra, men det tjener du inn ved å få utstyr som er bedre tilpasset deg og din bruk.
Og som Robin Kristoffer var inne på over her, PRØV støvler før kjøp! Så mange som mulig. Bommer du på støvelvalget, hvilket er fort gjort, ender du opp med å ikke gidde å bruke utstyret uansett. Gå til en butikk med stort utvalg og skikkelig personal, så gjelder det å lukke øya og gå for de støvlene som passer perfekt til dine føtter.
For meg høres det ut som om du er ute etter noe mer kjøreorientert som tåler "alt", sånn sett ville jeg ha sett etter en frikjøringsski med 100-105 mm midtbredde, alt ettersom. Disse superlette skiene fra f eks Dynafit er fine greier, men i min verden hører de hjemme på langturer der vekt faktisk er kritisk. Jeg drasser heller med litt ekstra vekt, og har den stabiliteten og tryggheten jeg trenger for å slippe meg løs på vei ned. Men er du liten og lett, kan likevel en lettvektsski være spot on!
Men igjen, mitt beste råd er å gå i en butikk som både kan greiene sine, og har et bredt utvalg utstyr!
Håper du finne ut av det