Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Fersk innkjøper av randonee utstyr
#184663 29/01/2016 7:11 PM
Siri Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei smile

Noen som har noen formening om XXL sine rimligere randonee pakker (f.eks https://www.xxl.no/freeride-pck-vantage-85-w-berry-quest-f10-15-16-frikjoringspakke/p/bp/1116641_b) i motsetning til en lettvekt dynafit pakke som er langt dyrere fra en lokal ekspertbutikk?

Sist nevnte blir circa dobbelt så dyrt som den hos XXL og veier på en annen side circa halvparten så lite. Jeg har aldri gått toppturer med randonee utstyr før og skulle gjerne hat ett par som egner seg både i alpin anlegg og utenfor. Jeg inser at tyngre utstyr kan føles tryggere og bedre nedover, særlig på hardt føre og i anlegg, mens lettere utstyr er en stor fordel på vei oppover og på lengre turer i fersk fin snø.

Jeg veide veldig mot den dyreste pakken først, delvis fordi jeg ikke "kjøper" helt at det er en skikkelig frikjøringspakke jeg får hos xxl. Samtidig er jeg ikke videre imponert over anmeldelsene til f.eks de lette dynafit skoene http://www.backcountry.com/dynafit-tlt6-mountain-cr-ski-boot-womens. Men jeg vurderer noen litt tyngere f.eks: http://www.dynafit.com/en/neo-women-s-u-cr-boot.html. Jeg virkelig hater isføre og ønsker derfor ski og støvler som kan gjøre den turen relativt behagelig når jeg først møter på det. Skiene jeg har sett meg ut er disse http://www.backcountry.com/dynafit-...YWZpdCBtYW5zbHU6MTo0OmR5bmFmaXQgbWFuc2x1

Er jeg så heldig at noen her inne har prøvd disse støvlene eller skiparet?

Jeg er foressten en relativt liten dame med helt normale skiferigheter på slalom og langrenn.

Evt andre formeninger og erfaringer om dynafit vs atmoic eller salomons hybrid versjoner?

Ærlige meninger settes stor pris på smile har vært i kontakt med MANGE selgere i denne topptur-jakten. Og det er visst mye bra jeg "må" ha.

Re: Fersk innkjøper av randonee utstyr
Siri #184664 29/01/2016 8:02 PM
Fersking
Fersking

tja så bra som rando utstyr har begynt og bli no så hadde jeg nok valgt noen lette/middels lette sko og bindinger og en litt mere kjøreorientert ski en skikkelig lette ski.  Men ja er enig der, skal du nesten bare stå i bakken så er det ikke vist og investere i så dyrt utstyr.  Ang sko så burde du alltids prøve dem før du kjøper noe. er noe dritt og stå i bakken eller gå toppturer med trange og vonde sko. 

Siri #184665 29/01/2016 9:45 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg ville uten tvil ha gått til en skibutikk og fått veiledning av en skikjører, fremfor en bandyspiller hos XXL. Skiutstyr er en jungel av muligheter, og en ordentlig butikk har et utvalg og en kompetanse som kjedebutikker som xxl og gsport bare kan drømme om. Det koster ekstra, men det tjener du inn ved å få utstyr som er bedre tilpasset deg og din bruk. 

Og som Robin Kristoffer var inne på over her, PRØV støvler før kjøp! Så mange som mulig. Bommer du på støvelvalget, hvilket er fort gjort, ender du opp med å ikke gidde å bruke utstyret uansett. Gå til en butikk med stort utvalg og skikkelig personal, så gjelder det å lukke øya og gå for de støvlene som passer perfekt til dine føtter.

For meg høres det ut som om du er ute etter noe mer kjøreorientert som tåler "alt", sånn sett ville jeg ha sett etter en frikjøringsski med 100-105 mm midtbredde, alt ettersom. Disse superlette skiene fra f eks Dynafit er fine greier, men i min verden hører de hjemme på langturer der vekt faktisk er kritisk. Jeg drasser heller med litt ekstra vekt, og har den stabiliteten og tryggheten jeg trenger for å slippe meg løs på vei ned. Men er du liten og lett, kan likevel en lettvektsski være spot on!

Men igjen, mitt beste råd er å gå i en butikk som både kan greiene sine, og har et bredt utvalg utstyr! 

Håper du finne ut av det smile

Siri #184666 30/01/2016 5:41 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg har svært lite erfaring med randonee, men jeg har relativt god erfaring med  kjøp og handel av utstyret da jeg har undersøkt og kjøpt div utstyr i over 1 år.

Min anbefaling er:

Les på nett! Søk på google. Du ender som oftest opp på gamle friflyt forumsider hvor folk diskuterer det du er ute etter. Men min erfaring er at randoneeutstyr er som musikk: alle har litt forskjellig smak! (Er så klart noe alle er enige om). Men ved å lese og finne informasjon så har du et større utgangspunkt til å finne ut av hva du liker osv. 

Test utstyr er det mange som sier. Hvor gjør man dette? På randocamps osv muligens...men da må en jo reise litt rundt = kostnader.

Hvis du er ute etter utstyr som du både kan gå opp og ned på bør du gjøre deg opp en mening om du vil ha tungt eller lett utstyr. Dette blir utgangspunktet for hvilke ski/sko/bindinger du skal ha. Da snevrer du inn søket. Friflyt har tester og guider til hver av disse kategoriene. Dette gir deg en pekepinn på hvilke ski/bindinger eller sko du skal lete etter. 

Når du har funnet noen ski du liker så burde du søke etter disse på bruktmarkedet eller på finn.no. Du kan spare mye penger ved å gjøre dette!! Du finner alltid noe, så lenge det ikke er noen veldig spesielle ski. Randoentusiaster skifter som regel ski hver sesong, eller så er det noen som ikke likte det og selger etter 2 gangs bruk.

Kjøp også bindinger brukt! Billigere enn å kjøpe nytt! Som regel er det dynafit sine bindinger som er greiest mtp vekt og brukervennlighet. Mange av disse i flyt på nett. Men følg med hver dag, selges ofte fort.

Sko burde du kjøpe nye og få tilpasset. Gå i butikk og prøv sko som står i stil til ski og bindinger. Ikke vits med lettvektssko hvis du har ski og bindinger du kan dra på med! (Dette er noe jeg har hørt av erfarne folk. Sikkert mange forskjellige meninger på dette feltet). Skituren er dritt hvis skoa er dårlige! Derfor kjøp nye sko. (Eller du kan prøve sko i butikk og finne tilsvarende på nett. Men dette kan ta tid).

Som sagt, dette er min mening og erfaring. Lykke til med kjøp! God flyt!

Siri #184667 01/02/2016 1:40 PM
Medlem
Medlem

Vær ærlig med deg selv. Hvor mye pudder kommer du egentlig til å kjøre? Vurder lettere utstyr. Jeg kjøpte først noen brede pudderplanker med bindinger fra Dynafit, men fant etter hvert ut at jeg ikke fikk kjørt så mye pudder som jeg håpet på da jeg sto i butikken. Kjøpte deretter noen smalere ski (88mm) og litt lettere støvler - Utrolig mye morsommere å gå på. Turene ble lengre og jeg hadde mer kraft igjen i bena til nedkjøringen. 

Rando-utstyr er dyrt, men det er uforholdsmessig kjedelig å gå med dårlig eller feil type utstyr. Så ikke kjøp noe som er halvveis for å spare penger. Du kan alltid prute endel i sportsbutikkene (20-25% avslag vil jeg tro er relativt vanlig) 

Siri #184668 01/02/2016 7:22 PM
Fersking
Fersking

Hvis pris er avgjørende ville jeg vurdert noen rimelige Dynafit pakker. Jeg har selv vært inne på tanken på å slå til med en Dynafit Baltoro toppturski m/Speed Turn 2.0 binding. Disse går for 4999,- hos både G-max og Intersport. I tilegg har jeg lagt merke til at det for tiden selges ut billige Dalbello topptursko for knappe 2000 kr. Da har du til sammen en lett toppturpakke som matcher prisen hos XXL.Men hvordan dette er å kjøre med har jeg ingen formening om...

Siri #184669 02/02/2016 1:55 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Rando utstyr er i seg selv et kompromiss. Hva skal du prioritere? Stabilitet på veg ned, eller lav vekt på vei opp?

Hvis du også skal benytte utstyret i alpinanlegg kan man, etter min mening, eliminere det letteste utstyret.

Tror jeg ville valgt en relativt lett, men kjørbar ski med Tech binding samt en støvel med ok støtte. Eventuelt kan du velge en lettere støvel, og også investere i en alpinstøvel med Tech inserts.

Siri #184670 09/02/2016 6:31 PM
Siri Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei igjen smile og takk for ærlige svar både her og på PM. Etter å ha lest mer om ski enn på pensum ser det ut til at jeg handler min egen samensatte vri fra nettet, et kompromiss mellom god nedtur og lett vekt smile

Siri #184671 10/02/2016 9:11 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Du kan få ganske gode pakker hos spesialistforretninger, gjerne med bedre pris enn XXL ifht. nivået på utstyr. 

Hank sport i Trondheim selger for eksempel pakke med Volkl Nanuq ski, Marker Kingpin bindinger og Scarpa Gea sko, til 9999,-