Smerter framme i leggen
|
Fersking
|
OP
Fersking
Opplever tidvis store smerter framme i (skinn?)leggen i perioder hvor jeg kjører mye på ski. Jeg klarer ikke helt å finne ut hva det er som gjør det, men sånn som det var i dag var det så smertefullt at jeg hadde problemer med å komme meg ned fra fjellet. Problemet synes spesielt å oppstå når føret er utfordrende, og jeg lurer på om det kan ha noe med at jeg da kommer for langt bakpå. Når jeg først har fått vondt tar det flere uker før det blir stort bedre. Jeg bruker Dynafit Mercury støvler som jeg synes passer bra ellers. Ingen andre smerter i føttene selv etter svært lange dager i fjellet. Noen som vet hva som gjør dette? Tips til hva jeg kan gjøre? Jeg kjøpte noen slike pads for å legge mellom leggen og skoen, men det synes å ha begrenset virkning, samt at de bare vrir seg ut av posisjon når jeg bruker skoene i gåmodus. Legger ved et bilde for å illustrere hvor jeg har vondt. Fikk ikke lov å laste opp, så jeg legger ved en lenke: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2769949/legs.jpg
|
|
|
 Re: Smerter framme i leggen
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Muligens et skudd i blinde, men kan det være at skallet på støvelen er litt for trangt i det aktuelle området? Eller at innerstøvelen er for stiv, utslitt, eller gir trykkpunkter? Om dette kommer når du kjører hardt eller ramler bakpå, så høres det ut som om trykket mot det området blir for stort. Jeg hadde et lignende problem selv for noen år tilbake, men det var litt lenger ned, i overgangen til rista. Har relativt høy rist, og støvlene jeg hadde da ble akkurat litt trange, spesielt om jeg også ramla litt bakpå. Løsningen for meg ble nye støvler
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Min teori har hele tiden vært at det er motsatt: at støvelen ikke er trang nok akkurat der. Leggene mine er litt merkelig utformet. Jeg har ganske store, muskuløse legger (ikke for å blåse min egen trompet altså...), mens ankelen og partiet hvor jeg får vondt er mye spinklere. Jeg tenker derfor at nedre del av leggen får anledning til å "slå" inni skoa, spesielt når jeg ligger for langt bakpå (til tider litt vanskelig å unngå..) og leggen blir presset bakover istedet for fremover. Derfor har jeg altså prøvd forskjellige metoder for å "fylle ut" akkurat der, men jeg har ikke hatt mye hell. Meget godt mulig at jeg er fullstendig på villspor. Smertene jeg har nå fikk jeg da jeg valgte noen for smale ski en dag det var MYE mer snø enn vi trodde, derfor ble jeg stående altfor langt bakpå hele turen ned. Skoene var nye i fjor, og selv om jeg bruker dem veldig mye tror jeg ikke innerstøvelen kan være utslitt enda. Skulle gjerne besøkt en bootfitter som kanskje kunne sett på det med ekspertøyne, men det er ingen slike her i nærheten.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Om det er for mye plass der, vet jeg det går an å bygge ut innerstøvelen litt. Det tilpasses skumpads som lamineres på fra utsiden, slik at den blir fastere der det trengs. Kommer til å gjøre noe tilsvarende selv snart, jeg har også ganske store legger og breie føtter, mens en litt smalere hæl og ankel. Sånn sett får jeg ikke hælen til å sitte så støpt i støvelen som jeg vil
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Høres ut som du har fått betennelse på leggen. Har opplevd samme problemet selv etter en uke og to på ski. Betennelse kommer av at hårposene på leggbeinet blir betent, dette gjør veldig vondt, spesielt når du får et press mot leggbeinet. Årsaken til dette er langvarig kjøring, press/gnisning mot leggen, mye svette og sannsynligvis bakterier. Har du hårete legger, har jeg tro på at dette er problemet. Før i tiden, da jeg kunne ha flere uker på ski sammenhengende, pleide jeg å barbere legg beinet, ha flere skisokker og alltid lufte tørke innerstøvelen hver kveld. Betennelsen pleier å gå over etter en uke eller to med null ski-kjøring. Et annet tips er å jevnlig pauser inn i mellom ski-kjøringen og droppe afterskien med skistøvler på.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hva med å gå til legen?? Dette minner om "skaden" til Henrik Kristoffersen
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Om det er for mye plass der, vet jeg det går an å bygge ut innerstøvelen litt. Det tilpasses skumpads som lamineres på fra utsiden, slik at den blir fastere der det trengs. Kommer til å gjøre noe tilsvarende selv snart, jeg har også ganske store legger og breie føtter, mens en litt smalere hæl og ankel. Sånn sett får jeg ikke hælen til å sitte så støpt i støvelen som jeg vil Antar dette ikke er noe man kan gjøre selv? Har lekt med tanken på å fylle ut med skumgummi el. bare for å teste, men vet ikke helt hvordan jeg ev. skal få festet det etc. Hva slags støvler bruker du selv?
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Høres ut som du har fått betennelse på leggen. Har opplevd samme problemet selv etter en uke og to på ski. Betennelse kommer av at hårposene på leggbeinet blir betent, dette gjør veldig vondt, spesielt når du får et press mot leggbeinet. Årsaken til dette er langvarig kjøring, press/gnisning mot leggen, mye svette og sannsynligvis bakterier. Har du hårete legger, har jeg tro på at dette er problemet. Før i tiden, da jeg kunne ha flere uker på ski sammenhengende, pleide jeg å barbere legg beinet, ha flere skisokker og alltid lufte tørke innerstøvelen hver kveld. Betennelsen pleier å gå over etter en uke eller to med null ski-kjøring. Et annet tips er å jevnlig pauser inn i mellom ski-kjøringen og droppe afterskien med skistøvler på. Du sier noe der. Leggene mine er over snittet hårete, med unntak av akkurat dette området, som de siste årene har blitt helt bart. Det vokser ikke noe hår akkurat i dette området i det hele tatt. Det ser rart ut og dama blir aldri lei av å le av det, hah. Trodde det bare var pga. gnissing, men det er jo påfallende at det ikke vokser noe der i sommerhalvåret heller. På høyrefoten, hvor det er verst, er det også en slags kul som er jæ.. øm. Jeg hadde 7 skidager på 8 dager i forrige uke, så det har helt klart en sammenheng med smertene. Jeg er veldig nøye med å tørke skoene og bruker skotørker etter hver dags bruk. Det med å ha "avperioder" i kjøringa er sikkert det vanskeligste. Spesielt når forholdene er så ustabile som de ofte er her oppe i nord. Når det først dumper , så.. Kan hende jeg burde ta en tur til legen da. Hvis det er betent er det kanskje noe han kan gjøre? Med unntak av å be meg kutte ned på skikjøringa da, selvsagt.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hva med å gå til legen?? Dette minner om "skaden" til Henrik Kristoffersen Hva slags skade var det?
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Så vidt jeg har lest er det store smerter framme i leggen. Det kan utvikle seg til et "tretthetsbrudd", hva nå det kan være. Også hos Kristoffersen går smertene ned ved hvile. Han satser på å holde ut resten av slalomsesongen med smerter og redusert trening. Det kan være at legen har et eller annet middel som demper en eventuell betennelsesreaksjon. Forstår at evt. råd om å "la være å stå på ski" er den tyngste medisinen å ta.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
<blockquote> Om det er for mye plass der, vet jeg det går an å bygge ut innerstøvelen litt. Det tilpasses skumpads som lamineres på fra utsiden, slik at den blir fastere der det trengs. Kommer til å gjøre noe tilsvarende selv snart, jeg har også ganske store legger og breie føtter, mens en litt smalere hæl og ankel. Sånn sett får jeg ikke hælen til å sitte så støpt i støvelen som jeg vil Antar dette ikke er noe man kan gjøre selv? Har lekt med tanken på å fylle ut med skumgummi el. bare for å teste, men vet ikke helt hvordan jeg ev. skal få festet det etc. Hva slags støvler bruker du selv? </blockquote> Aner ikke om det finnes noe gjør-det-selv opplegg på dette nei. Om du er i Oslo, vet jeg hvertfall at Jesting Sport på Alnabru gjør dette for en rimelig penge, de er forøvrig veldig flinke på en del slike problemer. Selv bruker jeg K2 Pinnacle 130 og Black Diamond Quadrant, begge med en del blokkinger (har donald-føtter)
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Mener å ha hatt samme problemet selv, da skoene jeg brukte før var for store å jeg ikke hadde tilpasset fotseng så sklir foten frem og tilbake under kjøring som resulterer i smerter i leggen. bruker du tilpasset fotseng?
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Mener å ha hatt samme problemet selv, da skoene jeg brukte før var for store å jeg ikke hadde tilpasset fotseng så sklir foten frem og tilbake under kjøring som resulterer i smerter i leggen. bruker du tilpasset fotseng? Ja, og nei. Jeg brukte fotseng i fjor, men i år da jeg skulle på sesongens første tur opplevde jeg veldige smerter i fotbladene. Trodde det var fotsengene som gjorde det (satt dem i på slutten av sesongen i fjor) så jeg tok dem ut. Så på dem i går, og jeg har klippet vekk noe materiale på sidene som jeg tror forårsaket smertene. Satt dem i igjen og gikk med skoene oppstrammet i kjøremodus i stua i 2 timer i går uten at det gjorde vondt, så skal teste det på tur nå i helga. Det er mye mulig du er inne på noe. Jeg slet med akkurat de samme smertene i fjor, og det var da jeg gikk til innkjøp av disse sålene. Fikk ikke testet så mye før sesongen var over, men jeg tror muligens det ble noe bedre. Men jeg lurer på om ikke smertene ville kommet lengre ned hvis foten sklir fram og tilbake i skoen, litt mer over rista? En annen ting jeg har sett på er å kjøpe slike "booster straps". Har lest at disse skal fungere mot "shin bangs" iallfall, i tillegg til at fleksen blir mer progressiv.
|
|
|
|
|