Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Ski til nybegynner
#184550 10/02/2016 10:33 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg sitter å ser litt på nye ski, men har litt begrensninger når det gjelder høyden. Jeg er 2 meter og 75 kilo og har sittet å sett litt på Volkl one. Litt forseint så jeg at den lengste versjonen er på 1.86. Hvor mye kommer lengden på skien til å påvirke kjøringen min? Finnes det et alternativ som er lengre og kommer til å oppfylle de samme kravene som One gjør? Skien skal brukes som en allaround ski i alt utenom preparerte løyper (har ett par K2 parkski som fikser den biten).

Setter pris på alt av svar og tilbakemeldinger da jeg er ganske ny i pudderet! smile

Re: Ski til nybegynner
Snorre Sprett #184551 12/02/2016 5:39 AM
Fersking
Fersking

hei du sier du er 2 meter og 75 kg smile tror ikke du trenger og bekymre deg så mye der siden du er så lett :)     er selv 190 og 110kg nesten og har ingen problem I løsnø med ski på 108 på midjen faktisk. og 186 I lengde. det du trenger er nok en allsiidig ski som har litt brede vil jeg tro.   men det r vasnklig og si da folk har veldig forskjeligge meninger om ski men tror du ville komme langt med noe som (Black Crows Atris ) eller noe sånt smile

Snorre Sprett #184552 12/02/2016 6:46 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Er selv 195cm, dog en del tyngre. Jeg selger mine Armada JJs i 195cm nå, hadde dem som min første store ski. Vett ikke hvordan de er i forhold til Volkl One, men det er en veldig lett manøvrerbar ski tross størrelsen. De kan brukes overalt, faktisk ok på preparerte løyper også. Gi en lyd hvis du er interessert :) 

Snorre Sprett #184553 12/02/2016 8:42 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

De skiene blir altfor korte for deg. De burde gi nok flyt, men du vil ha problemer med å slippe deg godt nok frempå og kjøre de skikkelig. Dermed blir du sittende bakpå skia, og morofaktoren reduseres med +/- 90%. 

Normalt plukker man ski rundt egen kropplengde, evnt litt lenger. For dere 2-metere vet jeg ikke mye om hva som er optimalt, men ville uansett sett meg om etter ski godt over 190-tallet. 

Armada JJ skia som er nevnt over her kan være et veldig bra alternativ, alt avhengig av hva du kommer til å bruke de mest til. "Allround i alt utenom prepp" kan bety så mangt smile

Snorre Sprett #184554 12/02/2016 9:18 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for alle svar.

Målet med skien er ikke toppturer eller store bratte klipper da  jeg fortsatt er ganske ny offpist. Er stasjonert på vestlandet så regner med det blir en del turer til  voss og myrkdalen, for å kjøre det terrenget har å by på der. 

En annen ting jeg setter høyt er at det er en ski som også er kjørbar på mindre gode dager, og ikke bare perfekt pudder.

Jeg fikk anbefalt Black Crows anima i 194 cm, hva tenker dere om dette? 

Snorre Sprett #184555 12/02/2016 9:57 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Anima i 194 er et spennende alternativ, definitivt. Den skal være litt stiv i flexen, som krever sin kjører, men den skal ha egenskaper som passer bra i det terrenget. Men den er mest laget som storfjellski, mao tåler ujevnt/dårlig føre bedre, og ikke fullt like kul å herje med i pudderskogen vi alle elsker Myrkdalen for. 

Ville uansett gått for en klassisk frikjøringsski med rundt 115 mm bredde og litt spenn under midten. Fullrocker er også bra, men litt per pudderspesifikt.

I tillegg til Anima ville jeg sett på Line Sick Day 125 eller Opus. Dette er lekne ski som kan herje stort med.

Rossignol Super 7 er også en helt sinnsyk ski, denne står høyt på lista mi til den bruken. Dessverre er det ikke plass i skiparken om dagen smirk