Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Marker kingpin eller Skitrab tr2
#184486 21/02/2016 9:26 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Noen som har en mening om valg av topptur binding, klarer ikke bestemme meg mellom kingpin og  tr2, begge virker veldig bra.

Skal stå på cham 97.

odd 

Re: Marker kingpin eller Skitrab tr2
Odd-Børre Humbo #184487 22/02/2016 1:08 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Har gjort litt research sjølv;

TR2; 

+:Trygg/god utløsermekanisme (frambindingen toler store utslag før han løser ut), Lett(ca 550g), veldig bra kraftoverføring

-: må bygge om sko (500 kr hos Platou i Bergen), evt kjøpe nye (begrensa utval)

Folka på platou framheve at dette er den tryggaste bindingen, som ikkje løser ut i tide og utide. Samt at kraftoverføringen er super. Detter merker ein ikkje så mye til i pudder, men kan utgjere stor skilnad på skareføre o.l.

Kingpin er litt tyngre, har god bakbinding, men har ingen fleksibilitet i frambindingen, som vel gjer at han lettare kan løse ut når han ikkje bør..

Odd-Børre Humbo #184488 22/02/2016 1:25 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har ikke vært borti Skitrab sin, så kan ikke si annet enn den høres veldig fin ut, men at kompabiliteten er en dealbraker for meg.

Kinppin har jeg brukt ganske mye, og synes denne er helt overlegen, mye pga kraftoverføringen bak. Bruker denne på ganske kraftige ski og pinnestive alpinstøvler, som kjøres deretter. 

Fullt pynta for kjøring veier jeg nærmere 110 kg og har kjørt oppsettet ganske hardt, med både isete prepp, klippedropp, fall i stor fart, skare, og diverse klønerier i tett skog.

Inntrykket er ganske solid, har ikke hatt noen feilaktige utløsninger, og den har løst ut akkurat når det har passet meg. Så selv stoler jeg ganske blindt på at utløseren på denne funker som den skal, sålangt har jeg ikke hatt noen som helst opplevelser som skulle motsi det

Odd-Børre Humbo #184489 23/02/2016 9:33 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk til begge, minuset med tr2 er som det poengteres det begrensede utvalget av støvler. Jeg går nok for kingpin denne gang vekten er ikke så mye høyere og ikke avgjørende for meg. Mvh Odd