Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
tips og råd trengs
#184450 27/02/2016 10:04 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg har kjøpt Åsnes tind randonee blue str 167 cm. Tip 129 - midje 98 - tail 117 mm. Hvilke str på bindinger skal jeg kjøpe til disse skiene? Tips på type bindinger og støvler? 

Re: tips og råd trengs
linda isaksen #184451 03/03/2016 9:38 PM
Fersking
Fersking

Størrelse på binding trenger du bare å vite hvis du skal ha en rammebinding (fra marker leveres de vel i small og large)Men siden det er en randonee-ski, er dynafit radical st et hot tips wink med en dynafit-binding får du en butikk til å montere bindingen for deg, da skrur de den fast etter støvelstørrelsen din.

Re: tips og råd trengs
linda isaksen #184452 03/03/2016 10:25 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Beste støvelen du kjøper, er den som passer foten din best, det kan ikke gjentas nok ganger. Deretter den som passer kjørestil etc best. 

Om du har fokus på lettest mulig tur opp og kosekjøring ned, kan det være lurt å prioritere en støvel med lav vekt og stort gåutslag. Det vil derimot gå på bekostning av kjøreegenskaper.

Om nedturen er viktig og vel så det, kan det være lurt å se etter en støvel som er litt kraftigere og stivere. Du vil få bedre støtte og kraftoverføring, og dermed mer kontroll på skia.

Eller noe midt i mellom. Dra i en butikk som har både kompetanse og et bredt utvalg, så burde du få den veiledningen du trenger. Når det er sagt, får du verken det ene eller andre i butikkene til de store lavpriskjedene, så mitt råd er å holde seg unna disse.

Uansett bruk. så vil du ha støvler med tech-maljer, men dette er ganske standard om dagen.

Blant bindinger er det bare å velge og vrake etter pris etc til en slik ski. Dynafit Radical ST eller FT, G3 Ion etc. I det segmentet merker du neppe forskjell. 

Skal du kjøre litt hardere med stivere støvler, er det Marker Kingpin som gjelder, den gir mer trøkk ned i skia.

Uansett så monteres bindingene etter størrelse på støvlene dine, som nevnt over her smile