Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Salomon Rocker2 108. Plassering av bindinger
#184411 29/02/2016 10:43 PM
sinnski Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei!

Har kjøpt meg nye ski som altså er Salomon rocker2 108. Bindinger som står på er Marker F12. Skiene er 182 og jeg er 183 høy. Bindingene er montert ca. i senter som Salomon anbefaler. De blir brukt mest til frikjøring.  

Etter å ha testet de et par ganger føler jeg det er litt rart å stå på midtstilte bindinger ettersom jeg alltid har hatt bindingene montert lenger bak på skiene. Lurer på om noen her har erfaringer med hvor det er best å montere bindinger på rocker 108? På forhånd takk

Re: Salomon Rocker2 108. Plassering av bindinger
sinnski #184412 29/02/2016 11:33 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei, helt klart best å sette de i anbefalt punkt.

Litt uvant i starten men funker perfekt til alt fra pudder til hard føre.

blistergear.com har testa å flytte de bak som kan se "normalt ut" men gikk tilbake igjen. 

sinnski #184413 02/03/2016 2:04 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Salomons anbefaling er 3 cm bak true center. Dette kan du se ved at de har laget monteringsmerker for dette på skia.

Personlig så har jeg kjørt 190 versjonen av skia med bindingene 6 cm bak true center med godt hell (prøvd meg fram med justerbare bindinger til jeg fikk godfølelsen). Men da prioriteres rendyrket løssnø, stor fart og god flyt. Jeg liker også å stå med balanse på hele foten i løssnø, og ikke henge bak i skaftet. Jeg kjører aldri baklengs og i preppa bakke foretrekker jeg høyhastighets carvingsvinger (ja de duger til det også!).

Kona kjørte samme skia i 174, med bindingene 7 cm bak true center, hun hadde aldri stått skikkelig løssnø før og fått noe dreis på sine 85mm brede ski. Hun følte seg veldig komfortabel og storkoste seg de to turene vi rakk på Rocker2.

Så min anbefaling er enda lenger bak og litt til, om du vil ha godfølelsen i løssnø, ikke jakter allround egenskaper og ikke er så opptatt av å kjøre feil vei.

sinnski #184414 03/03/2016 12:18 AM
sinnski Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for svar og tips :-) Vurderer også å bytte skia til Rocker 2 190. Har lest litt og ser at mange anbefaler å gå opp på 190 hvis du er over 180 (jeg er 183) Hvor høy er du siden du kjørte på 190?  

sinnski #184415 03/03/2016 10:33 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har akkurat montert et par Marker Duke på 190 ski. Disse er montert 3 cm bak true senter. Har kjørt løst med de i helgen og var overrasket over hvor bra dette funket. Trenger ikke henge bak i støvlene, står med balanse midt på skia. Er selv over 190 cm og 3 sifret vekt.

sinnski #184416 10/03/2016 12:28 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Er et par-tre centi lavere enn skia her. 174 og 182 skia ser ut som en helt annen skimodell enn 190 når de står ved siden av hverandre. 182 minner om en opprørsk tenåring uten frykt for noe som kan endre med brekte bein og sykehusopphold, mens 190 blir hippibestefaren på 55 år som akkurat har førtidspensjonert seg for å leve ut noen av drømmene sine han ikke har fått gjort før.

Det skal mye og luftig snø til før du trenger 190 er mitt inntrykk. På de dagene ønsker du deg et snowboard under hvert bein uansett. Skal du ha en ski som du bruker på de fleste dagene, går for 182, den ser ekstremt leken ut. Skal du ha et skipar nr 2, 3, 4... så kjøp 190 om du har lekne ski fra før. Eller gå opp på storebroren på 122mm i steden.

Ref min bindingsplassering, så er jeg lang og står med god svikt i knær og ofte med mye tyngde på forfot og fram i skaftet. Sånn sett har jeg kanskje balansepunkt mitt over skia litt lenger fram enn gutta som tester og gir anbefalinger til fabrikk og i skiblader. Om du er mer i retning "mannen i gata", som henger i bakskaftet til enhver tid han ikke er i ubalanse og blir tvunget framover, vil antageligvis bindingene litt mer framover ikke merkes i samme grad.

Men skal du kjøre stort og fort, så er det bakover som gjelder. Skal du knote og trikse og leke Henrik Kristoffersen mellom gummitrærne i Hemsedal, så følg noen andres råd enn mitt.

NB! Det har stått en del returnerte, lett brukte Rocker2 ski rundt om på en stor sportskjede i Oslo som har "bli fornøyd garanti" i vinter, samtlige med bindingene montert på eller foran anbefaling. Ryktene sier at årsaken er feilmontering av bindingen, og at brukerne ikke har følt det riktig eller at det har tatt for lang tid å tilvenne seg.