Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Plassering av NTN Freeride på Black Crows Corvus
#184406 01/03/2016 3:48 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei!

Jeg lurer på om noen har råd/erfaring med plassering av NTN Freeride binding på Corvus?

Etter å ha stått endel Telemark, er min erfaring at jeg ofte foretrekker montering litt lenger bak enn det som er skiens markerte BC. Erfaringene er både fra Camox og Nocta Air Og gammel type Corvus.

Har nå kjøpt ny modell Corvus og ønsker å få til riktig montering på første forsøk!

Ønsker å bruke skiene mest i anlegg, men også til topptur. Skia er 183,3 cm. Min høyde er 174 cm og ca 70 kg.

Noen med råd eller erfaring?

Re: Plassering av NTN Freeride på Black Crows Corvus
Henriette Melso #184407 02/03/2016 10:09 AM
Medlem
Medlem

Hei på deg ! Synes det høres litt rart ut at du foretrekker montering litt lengre bak BC, noe som gjør skiene mere tungkjørt og tungsvingt.

Om jeg skulle montert ROTTEFELLA Freeride på disse skiene, ville jeg helt klart valgt 1cm foran BC. Dvs Frammontering og ikke bakmontering. Skiene vil da bli noe mere lekene enn ved montering på BC. Å montere bak BC vil man uansett ikke anbefale med tanke på skiens lekenhet og evne til å få skiene på skjær i lavere hastigheter. Veldig ofte på telemark, er nettopp dette litt av det mange sliter med. Å komme frem over skiene.

Henriette Melso #184408 02/03/2016 12:38 PM
Fersking
Fersking

Ja til montering 1-2 cm bak BC, basert på min erfaring fra årets Artris. 

Henriette Melso #184409 02/03/2016 2:35 PM
Medlem
Medlem

Ja til å lese monterings instruksjonen til  Rottefella.

Henriette Melso #184410 02/03/2016 8:12 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for svar!

Henriette Melso #184984 03/03/2016 12:15 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kan være trådstarter er klar over følgende allerede, men tillater meg å utgreie likevel:Tradisjonelle telemarksbindinger (75mm binding) har både blitt montert på balanse-punktet på skien, og f.eks Black Diamond anbefaler enten -14mm (progressiv) eller -25mm (classic) bak factory recommended (fac.rec) utifra skiens geometri, balansepunkt, etc

NTN er utviklet fra Rottefella sin side til å kunne monteres som fac.rec eller personlig ønske, så NTN montering vil være litt lenger framme enn 75 mm. 

@Henriette: dine tidligere preferanser bør sees opp mot hva slags type binding du har brukt. Vet ikke hvor mye minus fac.rec er på dine ski men normen på dagens ski er fra -3cm (head cyclic115) til -6cm (volkl gotama) fra senter, men oftest ser jeg -5cm fra senter som fact.rec. Så jeg ville målt hvor langt er fact.rec i fra senter, for å dannet meg et bilde av skien. Montering foran fact.rec gjør mange, så det er ikke unormalt. Å montere lenger bak enn fact.rec derimot, går faktisk Black Diamond ut og FRARÅDER, se link under (bruker BD som referanse, pga det er et av få selskap som gir litt info til kunden.) 

https://blackdiamondequipment.com/o...75606942/files/F11_BD_Mounting_Specs.pdf

@Mikkel: hvis du anbefaler lese instruksjoner fra Rottefella, ikke anbefal noe Rottefella ikke selv anbefaler;) (pga de anbefaler fac.rec som utgangspunkt)

Selv så har jeg slitt med at tuppen dupper i løssnø når jeg var montert foran fact.rec på min atomic alibi98, med NTN. Når jeg la skikkelig press så, hadde jeg ikke nok lengde på fremskien, slik at jeg slet med at tuppen duppet ned i løssnøen. Har fått justert meg til +0.5 i forhold til fac.rec, men vil absolutt anbefale å være forsiktig med for langt fram for fac.rec, både NTN og vanlig alpint (riktig som mikkel sier i forhold til initiering av sving etc). Har aldri vært misfornøyd med fac.rec (ca -5cm fra senter), men har angret når jeg har gått for langt fram i montering etter tips fra kjørere (som jeg siden fant ut lander mye switch, og har andre behov fra skien).

Håper det gav deg noen svar=)