Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
mayday NTN starthjelp..
#184370 06/03/2016 8:06 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Som alenemor med 2 aktive små investerte jeg i brukt ntnutstyr i håp om å lettere hoppe ut av bindinger ved knall og fall på de håpefulle. Digger utstyret men da jeg var kommet meg til topps på Hafjell og skulle ned bakken var opplevelsen snudd til et sant mareritt frown jeg har ALDRI hatt så vondt i beina før frown skiene var supre (Dynastar Legend). Støvlene Scarpa tx og bindingene har grønn fjær.. vegrer meg for å prøve igjen men skjønner ingenting for støvlene er gode å ha på (dog brukte) helt til de skal til pers. Kan seff investere i ny innerstøvel men da kan jeg kanskje heller kjøpe nye.? Er det bindinger eller støvel tro? Finnes det utleie /demosteder hvor ulike støvler/bindinger kan leies/lånes? Har jeg feil fjærer? Kan noen please hjelpe? Evig takknemlig

Re: mayday NTN starthjelp..
Kristin Jensen #184371 06/03/2016 11:52 PM
Fersking
Fersking

Hei!  Kult du har kjøpt telemarksutstyr! Kan du beskrive smertene mer? Vondt hvor? Foran/bak på leggen, bak, eller i/rundt/under foten? 

Hjelper trolig lite med ny innesko etter min mening. 

Har du kjørt på stive sko før? Kan være en tilvenningssak. Sliter du med beinhinnebetennelse? 

Fikk tidligere veldig vondt bak på leggen men etter en del dager i bakken hjalp det. 

Hvis du som mange andre får vondt under foten så kan det være lurt å kjøpe formstøpte såler. 

Håper det løser seg.  

Kristin Jensen #184372 10/03/2016 7:58 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei.

Jeg byttet fra tradisjonell 75mm binding for 4 år siden, til samme sko og binding som du har. Jeg slet med vondt i legger og lår. Jeg løste det med å modifisere skoene. Laget et nytt hull i låsmekanismen bak over hælen slik at stå stillingen ble mere oppreist. Dette hjalp i hvert fall for meg.

Kristin Jensen #184373 17/03/2016 2:30 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Tusen takk for gode svar

Smertene satt under foten og inne i leggen og strålte. Tenkte at jeg brått hadde stor medfølelse for de som sliter med nettopp beinhinnebetennelse. Byttet til mine antikke scarpa og dertil telemarkbindinger type rottefella og beina var som nye. Så beinhinnebetennelse kan trolig ikke være grunnen. ..

Lurer på om det blir for stivt. Er jo ikke helt nede i svingene men vant til å kunne styre knekken på knær etc helt fritt. . Vet ikke om grønn fjær er for stiv eller er det letteste? Og om alle ntn støvler er like? Har jo heller ikke turt å prøve støvlene i etterkant og i Trysil fant jeg ikke utleie på ntn. Så vet ikke om det finnes steder så jeg kan prøve en annen støvel? Føler Telemark forsvinner mer og mer noe som er utrolig synd. Det er jo nettopp Telemark som er gøy!!!

Alternativet er jo å kjøpe med andre telemarkbindinger likt jeg nå har men det er klønete med sikring og ikke minst frakt av ski uten stoppere når jeg skal ha med et par barneski og staver++ så hadde vært gull om jeg fant noe som fungerte. Tidenes nedtur å konvertere til slalom smirk

Kristin Jensen #184374 18/03/2016 11:56 PM
Medlem
Medlem

Mener å huske at jeg hadde litt problemer med fotsmerter, i mitt tilfelle var det dårlig tilpassa støvler som mest sannsynlig var årsaken. Siste utvei før innkjøp av nye linere eller støvler, var å bake de på nytt samt kjøpe en varmetilpasset innleggssåle. Har ikke vært plaget siden, og kan nå tulle i bakken eller på topptur hele dagen uten annet enn sure lår dagen etter, noe som er helt naturlig siden jeg er så dårlig å trene. Tilogmed tre sammenhengende Levi-dager med kjøring fra morgen til kveld gikk greit.

Kan jo hende at det er flere ting som spiller inn her. Nå sto jeg minimalt på 75mm-utstyr før jeg kjøpte NTN, men mange sier at man med fordel kan endre kjørestilen noe, kanskje en tettere stance, bakskien mer under rompa enn den typiske dog-legginga som enkelte driver med på 75mm. Nå vet ikke jeg noe om din kjørestil, så du får selv vurdere om det er noe å justere på der..

Kan du si litt om hvordan støvelen er tilpassa, om du bruker innleggssåler, mye/lite tåplass? Vanlig skostørrelse, og størrelse på scarpaene?