Takk Fryd, endelig ble diskusjonen litt mer konkret. Ble litt lei av "å herregud, gore-tex-jakka mi dreper meg! Og alle andre!" Vi vet jo at det meste forurenser, spørsmålet er hva man kan gjøre for å forhindre det. Når det kommer til gore-tex er jeg blank, ingen vil jo bli våte. Kanskje Patagonia-membranen er snillere? De gir jo 1% av overskuddet sitt til miljøfremmende tiltak, og da bør de ikke selge forurensende tøy. For miljøet generelt, synes jeg Fryd har mange fine forslag. Slå av lys, resirkuler. Men jeg tror han glemmer det viktigste. Vi kan resirkulere papp i mørket herfra til helvete, men det vil ikke ha noen ting å si hvis vi ikke slutter å bruke så mye olje. Transport står for ca 20 % av klimagassutslippene, og det er bil og fly som er synderne. Tog er tingen! Utgjør kun 0,5 % av utslippene. Jeg vet det er et helvete å komme seg til fjellet med tog (spesielt Alaska og Kanada...), men det er liten vits i å fortsette å ta fly/bil til fjells, når det snart ikke er snø der når du kommer frem.