Jeg sliter med akkurat det samme. Kjøpte meg lett randonnee utstyr for å stå alpin/topptur i fjor vinter. Hadde aldri stått på alpint før. Det gikk skikkelig dårlig.

Fikk veldig vondt i beina og slet med teknikken. Randonnee skiene var ikke spesielt egnet i preparert bakke. Så jeg kjøpte meg carvingski/støvler sist i sesongen.

Det var en helt annen verden. Nå har jeg fått grei teknikk og kan stå en hel dag i bakken uten problem. Jeg kjøpte meg også et par brukte K2 allmountainski med marker tour binding. Disse er er mye enklere å stå på både i bakke og utenfor preparert bakke. Svinger veldig greit uansett forhold. Så jeg har tenkt å bruke disse på topptur i vår. Her kan jeg også bruke topptur støvlene i bindingen. Så da får jeg se hvordan det går. Jeg ville prøvd å fått låne noen andre randonneeski for å teste. Jeg har gjort det. Det er stor forskjell på skiene. Jeg vil heller ha en litt tyngre ski, som er enklere å kjøre på. Jeg også fikk veldig vondt av randostøvler. Alpintstøvler merkes ikke. Forhandleren som har solgt disse sier det trolig er teknikken min. Kjører med rando støvler på K2 ski/marker bindinger. Det går faktisk rimelig greit. Så jeg tror det er teknikken. Men jeg har ikke konkludert 100% ennå.....