Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tips, triks og teknikk for mer komfortabel skikjøring
#184317 16/03/2016 11:00 AM
Drumlin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei! Nå er det snart påske igjen, og flere toppturer står på planen. Ser fram til mange fine dager i fjellet. Og som vanlig gleder jeg meg mer til turene opp enn til kjøringen ned igjen.

Siden jeg står alpint relativt sjelden, er skikjøringen ned fjellet først og fremst en smertefull opplevelse. Jeg tror det skyldes følgende årsaker:

• Noe aggressive støvler
  • Dårlig teknikk
  • Lite brukt lårmuskulatur
  • Krevende snøforhold

Til sammen gjør dette at jeg sjelden klarer mer enn to-tre svinger før det brenner i låra, og jeg må ta en pause. Bare det å stå rett ned en slak bakke bygger melkesyre. Jeg lurer derfor på om noen har gode tips jeg kan ta med meg, for å gjøre skikjøringen (som burde være høydepunktet) mer behagelig. Den enkle oppskriften er selvsagt å stå mer på ski, og bli sterkere og bedre teknisk. Det står allerede på blokka, så jeg er ute etter tilleggstips til dette. Kanskje er det noe med skiposisjonen min som er helt feil. Men har ikke disse problemene i samme grad når jeg står alpint i preppet løype (da med annet utstyr).

Litt info om meg og utstyret jeg bruker: Mann i min beste alder, og i god form kondisjonsmessig. Går med Scarpa Maestrale, som vel har 16 grader lean i minst aggressive posisjon, på et par K2 Wayback.

Er takknemlig for alle innspill!

Re: Tips, triks og teknikk for mer komfortabel skikjøring
Drumlin #184318 16/03/2016 12:22 PM
Fersking
Fersking

Hvis dette gjelder kun når du er på topptur og ikke i bakken er sikkert not av forklaringen at lett randoutstyr er vanskeligere å kjøre med enn tyngre bakkeutstyr, ergo bruker du mer krefter for å kompensere. Et åpenbart tips er jo å kjøre noen dager med randoutstyret i preppet bakke for å justere teknikken... Av ustyrstilpasninger så er det mange som kjører med for rett vinkel/passiv stilling i randostøvelene sammenlignet med alpinstøvler, noe som gjør at man kommer bakpå, får dårlig teknikk, og bruker mer krefter. Still inn støvlene i mer aggresiv posisjon så du blir tvunget til å legge trykket frampå = bedre teknikk, bedre kontroll, mindre krefter ... og mer glede! Hvis det kun er en innstilling i støvlene kan man legge inn en "pute"/wedge bak øverst mellom innerstøvel og skall.

Drumlin #184319 22/03/2016 8:33 AM
Drumlin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for tipsene! Vet ikke helt om jeg skjønner hvordan mer aggressiv kjørestilling på støvlene kan gjøre det lettere. Min opplevelse er at det nettopp er vinkelen på støvlene som er del av problemet. Med støvlene i skimodus står jeg med konstant statisk anspente muskler. Det er tungt å bare stå rett opp og ned på flat mark, uten å være i bevegelse. Jeg må flere ganger i løpet av en tur ned stoppe opp, og ta en pause hvor jeg setter støvlene i gåmodus, bare for å få strukket ut beina og hvilt dem litt. Jeg vil tro det da blir enda tyngre å kjøre med støvlene i mest aggressive posisjon (20 grader).

Jeg opplever som sagt ikke dette på samme måte med slalomstøvlene mine. Usikker på hvor mye lean de har, men det føles å være litt mindre enn Maestralene. Jeg tror det er en eller annen teknikk-kode jeg ikke har klart å knekke når det gjelder rando-utstyret.

Drumlin #184320 24/03/2016 9:34 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg sliter med akkurat det samme. Kjøpte meg lett randonnee utstyr for å stå alpin/topptur i fjor vinter. Hadde aldri stått på alpint før. Det gikk skikkelig dårlig.

Fikk veldig vondt i beina og slet med teknikken. Randonnee skiene var ikke spesielt egnet i preparert bakke. Så jeg kjøpte meg carvingski/støvler sist i sesongen.

Det var en helt annen verden. Nå har jeg fått grei teknikk og kan stå en hel dag i bakken uten problem. Jeg kjøpte meg også et par brukte K2 allmountainski med marker tour binding. Disse er er mye enklere å stå på både i bakke og utenfor preparert bakke. Svinger veldig greit uansett forhold. Så jeg har tenkt å bruke disse på topptur i vår. Her kan jeg også bruke topptur støvlene i bindingen. Så da får jeg se hvordan det går. Jeg ville prøvd å fått låne noen andre randonneeski for å teste. Jeg har gjort det. Det er stor forskjell på skiene. Jeg vil heller ha en litt tyngre ski, som er enklere å kjøre på. Jeg også fikk veldig vondt av randostøvler. Alpintstøvler merkes ikke. Forhandleren som har solgt disse sier det trolig er teknikken min. Kjører med rando støvler på K2 ski/marker bindinger. Det går faktisk rimelig greit. Så jeg tror det er teknikken. Men jeg har ikke konkludert 100% ennå.....

Drumlin #184321 28/03/2016 4:37 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Ut ifra hva jeg leser her, virker det som om du har for passiv kjørestil. Med aggresive støvler kan det hjelpe å "lene" seg på fleksen i støvlene. Hvis du føler at du alltid er i anspent positur i lårene dine har du for mye vinkel i kneet, dvs at du sitter mer enn du står på ski. Prøv å press leggene lenger forover i støvelen og strekk ut benet mer, for å laste av lårmusklene. Teknikk er vanskelig å formulere på papiret og mye lettere å demonstrere. Jeg vil anbefale deg og se noen youtube videoer, mange bra å velge mellom og samenligne med deg selv i speilet.

Drumlin #184322 30/03/2016 2:22 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Klassisk problem. Skyldes selvfølgelig for lite trening, som du sier, men først og fremst dårlig teknikk. Du "henger" helt sikkert for mye bakpå. Du skal kjenne tunga på støvelen mot leggen. Prøv å finne litt brattere terreng, hiv deg frempå og stå ballansert over skia. Ikke bakpå! I løsere snø, skal du ikke kjøre skjærende svinger, men tenke deg at du står på en trampoline, der du ? med samlede ben, og i ballanse ? "hopper" fra side til side. Du trykker skiene parallelt ned i snøen, får "svar" fra skiene, som hjelper deg opp igjen, du endrer svingretning mens du er "vektløs", før du trykker til igjen, ned i snøen ? med samlede bein, med tyngden i fallretning ? nok en gang ? IKKE BAKPÅ!!!  Lykke til!

Drumlin #184323 30/03/2016 11:22 AM
Fersking
Fersking

Har også scarpa maestrale og problem med finne meg til rette på dei. Prøvde dei for første gang på lenge i preparert bakke i påska og følte meg som ei ku på ski. Hadde nylig ein dag på samme ski og samme føre med alpinbindingar og alpinstøvlar og det fungerte brillefint. Ganske frustrerande...

For min del oppdaga eg at det eine kneet gjekk kraftig innover når eg fleksa det framover. Har fått retta opp dette med å legge maaange lag tape gradvis i kileformasjon under innleggsålen på innsida og justert skaftet maksimalt utover. Det problemet var ikkje så lett å merke i lausnø, men veldig påfallande i preparet bakke. Prøv å sjå om du har samme problema med toppturutstyret utkvilt på godt føre i preparert bakke som det du har opplevd på topptur. Det er ofte enklare å kjenne etter kva som skjer i preparert bakke.

Fram/bak posisjon:Kva slags binding har du? Forskjellige folk får forskjellig posisjon sjølv med samme binding og samme støvel. Mest avgjerande er tjukkelsen og forma på leggmusklaturen, men andre kroppsproposisjonar spelar også inn. Har du kraftige leggmusklar blir leggbeinet pressa framover og får meir aggresiv vinkel.

Det å ha ein veldig aggresiv vinkel i støvelen fører ikkje nødvendigvis til at ein blir meir frampå, det fører gjerne til at ein står i ein meir fleksa mindre sterk posisjon. Hvis ein kompenserer med å sleppe bak rumpa så blir går det også ut over sideveis stabilitet og balanse i sving. Hofta fram og litt utoverrotert i svingen (counter) gir god balanse og bruker store muskelgrupper til å gjere jobben. Slepper ein bak rumpa og vrir kun skuldrane ned bakken må små svake muskelgrupper gjere balansejobben og det gir dårlig stabilitet.

Hvis du er fornøgd med posisjonen du har på alpintutstyret ville eg prøvd å "kopiere" denne over på toppturutstyret og sjå om det hjelper. Ein del dynafit bindingar har stor forskjell på helhøgde og tåhøgde, med helen mykje høgre enn tåa. Mykje større forskjell enn det er på dei fleste alpinbindingar, men det som i siste instans betyr noko er vinkelen i botnen av støvelen og korleis dette samspelar med vinkelen i skaftet. På støvlar som maestrale som ikkje er plane i bunn er det vanskelig å måle denne vinkelen. Posisjonen til kneet i forhold til tærne er enklare å måle og det avhenger både av vinkelen i skaftet og vinkelen under fotsålen. Bruk eit lodd med tau og hold tauet på kneskåla og sjå kvar loddet havnar i forhold til tåa på støvelen, med ski på.

Hvis kneet havnar langt fram på toppturutstyret i forhold til alpinutstyret kan du prøve å montere noko under frambindingen på toppturskia.

Desse finnes ferdiglagd med lengre skruar:http://www.bndskigear.com/toeshims.html

Hvis du får tak i lengre skruar kan du også lage dei sjølv av skjærefjøler eller feks HDPE. Hvis du bruker binding freedom eller Quiver killer inserts så er det lett å få tak i passelig lange maskinskruar, og du kan lett teste med og uten eller med forskjellig mengde oppbygging av tå.

Hvis du får nokon til å filme deg medan du står på ski, så sjekk korleis vinkelen på ryggrada er i forhold til vinkelen på leggbeinet. Det vil variere gjennom svingen, men hvis du typisk har mindre framoverlent overkropp i forhold til leggbein, så kan det tyde på at du har for framoverlente støvlar eller bindingar med for høg hel i forhold til tå. Sjå denne animasjonen:https://vimeo.com/19554601