Hei! Nå er det snart påske igjen, og flere toppturer står på planen. Ser fram til mange fine dager i fjellet. Og som vanlig gleder jeg meg mer til turene opp enn til kjøringen ned igjen.

Siden jeg står alpint relativt sjelden, er skikjøringen ned fjellet først og fremst en smertefull opplevelse. Jeg tror det skyldes følgende årsaker:

• Noe aggressive støvler
  • Dårlig teknikk
  • Lite brukt lårmuskulatur
  • Krevende snøforhold

Til sammen gjør dette at jeg sjelden klarer mer enn to-tre svinger før det brenner i låra, og jeg må ta en pause. Bare det å stå rett ned en slak bakke bygger melkesyre. Jeg lurer derfor på om noen har gode tips jeg kan ta med meg, for å gjøre skikjøringen (som burde være høydepunktet) mer behagelig. Den enkle oppskriften er selvsagt å stå mer på ski, og bli sterkere og bedre teknisk. Det står allerede på blokka, så jeg er ute etter tilleggstips til dette. Kanskje er det noe med skiposisjonen min som er helt feil. Men har ikke disse problemene i samme grad når jeg står alpint i preppet løype (da med annet utstyr).

Litt info om meg og utstyret jeg bruker: Mann i min beste alder, og i god form kondisjonsmessig. Går med Scarpa Maestrale, som vel har 16 grader lean i minst aggressive posisjon, på et par K2 Wayback.

Er takknemlig for alle innspill!