Nå snakker vi om HELT andre ting, dette er relativt skadelige materialer, men ikke i nærheten av fluorforbindelsene, bromerte flammehemmere og andre pcb-lignende stoffer.

og at polyurethan er en uskadelig plast er vel rimelig urimelig. Dette er en herdeplast som er svært helseskadelig ved produksjon og bruk. I mange miljøer forbyr de PU. Etter herding derimot, viser den seg vel relativt harmløs..

Det problemet jeg var interessert i å ta opp med hele innlegget, er de stoffeme som ikke brytes ned i naturen, og akkumuleres i næringskjeden. Det er de langsiktige konsekvensene som er det virkelig kritiske!

Aspekter som uetisk bruk av arbeidskraft og skeiv subsidiering er jo også svært viktig, men på et helt annet plan, og det er viktig å skille kortene:

-Det har ikke skadet oss som lever nå, at miliarder av mennesker før oss har levd i ytterste fattigdom og nød! Men vår bruk av disse stoffene nå, vil kunne påvirke fremtidige miljøer, måde mennesker og dyr i all evighet. Dette er brutalt og litt unyansert fremstilt, men jeg gjør dette for å få fram et poeng.

Det er bra å høre at du vet om alternativer, men jeg vil ha alternativer til de stoffene vi diskuterer her, fluorforbindelsene!