Det finnes produsenter som faktisk tenker miljø oppi det hele. Ja, det viser seg at en mengde stoffer som blir brukt i friluftsutstyr er miljøskadelige, målet må jo bli å i størst mulig grad og helst fullstendig fjerne de skadelige stoffene fra materialene som blir brukt, og det finnes per i dag et fåtall produsenter som tenker slik, men de finnes. DET VIRKER JO GANSKE MERKELIG Å BENYTTE MILJØ OG NATURSKADELIGE STOFFER I BEKLEDNING MAN SKAL BRUKE I NATUREN? men som en komentar til fellefant så må jeg spørre? hadde du brukt bomull og ull hvis det eksisterte produkter som teknisk sett fungerte bedre?Et annet moment som jeg finner meget interresant er jo såklart arbeiderenes forhold, hvilke etiske linjer blir brukt fra produsentens side, her syndes det noe jævli, og jo mer innblikk jeg etterhvert får i produksjon av bekledning og utstyr jo sprøere blir det. Det beste man kan gjøre er å ta bevisste valg når man kjøper utstyr/bekledning, men å bytte ut Gore-Tex med bomull det blir for drøyt for de fleste, jeg vil heller oppfordre til å velge bort de værste tekstilprodusenetene og heller gå for dem som kan dokumentere at det produktet skader naturen i minst mulig grad, det er her den store miljøgevinsten ligger, ellers så vil det bare være idealistene som bytter og idealister er det for få av til at det utgjør noen reell forskjell (desverre). Det viser seg desverre at alt for få, foreløbig, er interresert i å bruke litt ekstra penger for å verne miljøet. Nordmenn er miljøsinker og har et så stort fokus på at ting skal være billig at det er flaut, når man kommer til land der folk tjener mindre men samtidig tenker og bruker mer på hvilke fotavtrykk de setter igjen i naturen.PVC og vinyler blir brukt stort innen friluft, det er billig og skader maksimalt, Polyurethan er litt dyrere har bedre egenskaper og forurenser mye mindre. Den gjengse konsument kjøper PVC versjoner hvis de må betale 20 kroner mer for PU.

Når det gjelder bomull er de etiske momentene rundt dette så sigifikante at jeg sterkt vil fraråde å kjøpe bomullsplagg som ikke kan dokumetere hvor det kommer fra og hvordan det er bearbeidet. Bomull er en supersubsidiert bransje i vesten som står for så mye elendighet i resten av verden at det er helt for jævlig. det er en avhandling i segselv og graver du litt i saken kommer du ikke til å kjøpe en bomullsjakke i dette livet hvertfall.