Det er en enorm forskjell mellom PCB og de stoffene som er nevnt i den artiklen. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, så er utslippene ved produksjon et størreproblem enn hva som er på jakkene. PCB er en gass som er lettere enn vanlig luft og som dermed stiger opp i atmosfæren, når PCB gassen når, det vi kjenner som ozonlaget, vil ikke ozonlaget forsvinne, men det vil tynnes ut ettersom oksygen atomet vil binde seg lettere til PCB molekylet enn til andre oksygenatomer (det er slik jeg har forstått det). PCB er og var et større problem enn imprignering på gore-tex jakkene i dag, nettop fordi PCB ble brukt i en større skala.

Dersom det kommer en tilleggsrapport som konkluderer med at de samme giftene i imprigneringen på jakken min også blir brukt i en like stor skala, så kan jeg muligens være enig med deg fellefant. Men som du også trekker frem så er det konsentrasjonen av stoffet PCB som er skadelig. Altså giften i store mengder. Når det gjelder PCB så er det så uheldig at det meste av dette stoffet har akkumulert seg på polene. Når det gjelder stoffene i gor-tex etc. så er det ingen konkluderende rapporter, eller bevis på at giftene fraktes med vind, og/eller konsentrerer seg på et så lite område.

Når du nevner hva barna våre får i seg, så er du inne på noe annet. Her kan jeg refferere til romerriket hvor bly var en gift som virkelig skadet barna av rom. Bly ble brukt til å repparere brone bestikk etc, og det ble brukt som en matingrediens (indirekte). Dette førte til at deres barn hadde en høy bly forekomst, som igjen førte til død.MEN det var ikke den direkte virkningen på menneske du pekte på, det var naturen. Og jeg mener og tror at min gore-tex jakke på ingen måte påvirker naturen i den skala du nevner.

Og det må sies at jeg HATER at folk søpler i naturen, og jeg er en tilhenger av naturværn selv, men man er nødt til å kunne sette ting i perspektiv selv om man brenner for en sak...