Hei
Jeg ønsker å skaffe meg alpint skibestigningsutstyr for toppturer. Jeg kjører i dag Telemark, men nå er jeg lei av det. Jeg ønsker derfor å konvertere til parallelle svinger. Jeg har kikket på noen aktuelle skimodeller, for eksempel Black Diamond Carbon Convert er Dynastar Cham 97 som to aktuelle modeller. Er det noen som har erfaring med noen av disse? Er det andre modeller i samme sjiktet jeg bør vurdere?
Videre er det sko og binding som har skapt mest hodebry. Det finnes så mange modeller på markedet. Når det gjelder sko, ønsker jeg en sko som både er lett nok og varm nok for toppturer ned mot 25-30 minus (dette er ikke et absolutt kriterium). Jeg tar gjerne i mot forslag til ulike modeller som passer en middels kjører, og personlige erfaringer.
Skoen bør være kompatibel med stegjern. Hvor viktig er da gåutslag, eller har dette kun betydning for turen oppover på ski? Er det noen som forslag til sko og stegjern som går godt sammen? Hvilke egenskaper har en slik sko som skal være god å klatre/traversere med? Også bindinger volder litt hodebry. Jeg tror en tech-binding er mest aktuell, først og fremst grunnet vekt. Er det noen som har forslag til aktuelle bindinger (må være kompatible med skarejern når jeg først går til anskaffelse av dette)? Er det forskjell i kjøreegenskaper på en tech-binding og en mer "vanlig" randobinding?
Tusen takk for hjelpen.
Asse